Úmluva MARPOL

Od 1. ledna platí přísnější emisní limity pro námořní lodě

Od 1. ledna platí přísnější emisní limity pro námořní lodě

Obchodní lodě v předepsaných zónách s kontrolovanými emisemi musí od 1. ledna 2015 používat palivo obsahující méně než 0,1 procenta síry. Do 31. prosince 2014 mohla plavidla spalovat pohonné hmoty s obsahem jednoho procenta síry. Přísná emisní pravidla vycházejí z 6. dodatku (Annex VI) Mezinárodní úmluvy o prevenci znečištění na moři (MARPOL).

Dokument stanovuje výrazné snížení produkce oxidů síry (SOx) a pevných částic spalovaných v lodních motorech. Požadavky byly společně odsouhlaseny v říjnu 2008, v červenci 2010 pak nabyla dohoda účinnosti. Oblasti se zvýšenou kontrolou emisí SOx podle MARPOL, dodatek 6, jsou: Baltské moře, Severní moře, Severní Amerika (vyznačené pobřežní oblasti kolem USA a Kanady) a americký Karibik (kolem Portorika a Panenských ostrovů). Mimo tyto regiony platí mnohem volnější emisní limit 3,5 procenta obsahu síry v palivu.

Mezinárodní úmluva sníží tento limit na 0,50 procenta od 1. ledna 2020. Termín je však předběžný, rozhodnutí padne definitivně v roce 2018, kdy bude známo, v jaké kvalitě bude všeobecně dostupné nové lodní palivo. V krajním případě by mohla být účinnost posunuta na období po 1. lednu 2025. Provozovatelé lodí mají na výběr, zda budou u námořních plavidel používat nízkosirné palivo nebo běžné palivo v kombinaci se systémem čištění výfukových spalin.

spinner