13. července 2012
Hamburská přístavní a logistická společnost HHLA letos v prvním čtvrtletí odbavila 1,7 milionu TEU, o 4,7 procenta více než ve stejném období loňského roku. Její obrat se snížil o jedno procento na 286,8 milionu €. Nižší příjmy a výdaje na reorganizaci úseku kontejnerových terminálů vedly ke snížení provozního výsledku (EBIT) HHLA o 22,6 procenta na 34 milionů €. Pro celý letošní obchodní rok počítá HHLA po dokončení restrukturalizace intermodálních aktivit s obratem kolem 1,1 miliardy € a provozním ziskem na úrovni 200 milionů €.
„Do nového obchodního roku jsme vstoupili s neuspokojivými výsledky, které ovlivnila celá řada faktorů, zejména v segmentu kontejnerů. Věříme však, že v průběhu roku se nám podaří provozní zisk zvýšit. K tomu by měla přispět i nová podoba intermodální divize podniku,“ uvedl v květnu v Hamburku při prezentaci čtvrtletních výsledků předseda představenstva HHLA Klaus-Dieter Peters.
Kontejnerové terminály HHLA do března odbavily meziročně o 4,7 procenta více kontejnerů. Během prvních tří měsíců roku tak pokračovaly v posilování pozice Hambur- ku na úkor jeho největších evropských konkurentů – Rotterdamu a Antverp. Překlad kontejnerů v Rotterdamu v prvním čtvrtletí klesl o 3,8 procenta a v Antverpách se zvýšil jen o 0,7 procenta.
K poklesu provozního zisku v segmentu kontejnerů o 29,2 procenta na 28,7 milionu € za první tři měsíce letošního roku přispěl podle vedení HHLA především vyšší podíl málo ziskových feederových služeb. Jistou roli sehrálo také dlouhé období výskytu ledu v zimě, které výrazně blokovalo kontejnerový provoz v přístavu. A v neposlední řadě průtahy při pracích na prohlubování Labe vedly k enormnímu nárůstu výdajů na odbavení lodí, zejména v kontejnerovém terminálu na Burchardkai.
Plánovanou výši obratu a zisku potvrdil Klaus-Dieter Peters i na červnové valné hromadě společnosti. Pokud se významně nezhorší hospodářské ukazatele, očekává letos zvýšení objemu překladu o zhruba pět procent na 7,4 milionu TEU.
n
Majoritní vlastník operátorů
V zájmu zvýšení výnosů letos vedení HHLA s Deutsche Bahn dojednalo vzájemnou výměnu podílů obou společností v intermodálních operátorech Polzug, Metrans a TFG Transfracht. Antimonopolní úřady transakci povolily, takže nyní je HHLA vlastníkem 86,5 procenta českého operátora Metrans a 74,5 procenta polského Polzug Intermodal. DB Mobility Logistics je naopak stoprocentním vlastníkem TFG Transfracht. HHLA díky tomu získala lepší kontrolu nad kontejnerovou dopravou mezi Hamburkem a vnitrozemím.