17. listopadu 2014
Slovinský přístav Koper by mohl být vhodnou alternativou pro české dopravce, kteří nyní využívají hlavně severoněmecké přístavy a potýkají se s velmi vytíženými dopravními cestami, zejména na železnici. Po česko–slovinském logistickém workshopu to minulý týden řekl český ministr dopravy Antonín Prachař.
Právě kvůli přetíženosti dopravní infrastruktury hledají čeští dopravci jiné možnosti. „Mohlo by to být dobré řešení, z Česka až ke slovinskému přístavu je velmi dobré železniční spojení a také silniční propojení se postupně zlepšuje,“ připomněl ministr Prachař. Obě země teď podle něj budou pracovat na vytvoření podmínek, které by cestu českých dopravců do slovinského přístavu ještě zjednodušily.
Podle slovinského ministra zahraničních věcí Karla Viktora Erjavece má Koper ve srovnání s německým Hamburkem výhodu v rychlejší dostupnosti z jihovýchodní Asie. Nevýhodou je ale nízká kapacita navazujícího železničního spojení. „Strategická poloha Koperu umožňuje přepravu zboží do a z Asie o sedm dnů kratší v porovnání s přístavy v Severním moři, ať už máme na mysli Antverpy, Rotterdam nebo Hamburk,“ uvedl Erjavec. Bez moderní infrastruktury ale tato výhoda nebude dostatečná. Přístav byl proto prohlouben pro potřeby kontejnerové přepravy a chystá se i modernizace železničního spojení na sever. Nejdůležitějším projektem, který přímořskou zemi v tomto smyslu čeká, je zdvojkolejnění železnice mezi Koperem a Divačou, dodal šéf slovinské diplomacie.
Široké možnosti pro vzájemnou spolupráci
V současnosti slovinský přístav využívá například společnost Hyundai, která v Česku vyrábí automobily, připomenul ministr dopravy Antonín Prachař. Ten zároveň slovinskému protějšku nabídl spolupráci na železničních projektech a možnost využití tuzemských železničních expertů na výstavbu železnic. Vzájemná obchodní bilance mezi Českem a Slovinskem v posledních letech roste. Podle slovinského ministra je v současnosti Česko osmým nejdůležitějším partnerem Slovinska a roční obchodní výměna mezi oběma státy v současnosti dosahuje 1,2 miliardy €. Ještě před pěti lety přitom šlo jen o 850 milionů €.
(tj/čtk)