26. května 2013
VARŠAVA (25.5.) – Pokud by se podařilo vybudovat vodní koridor Dunaj-Odra-Labe, mohl by se stát polský přístav Štětín také jedním z českých přístavů. Na ekonomickém fóru ve Varšavě to prohlásil český prezident Miloš Zeman. Podle jeho slov pozitivní postoj k projektu vodního koridoru vyjádřilo před několika dny také Rakousko. „Je to nepochybně dlouhodobý investiční projekt. Jednalo by se o strategii vítězství, která by byla přínosná pro obě země," řekl Zeman. Polský prezident Bronisław Komorowski Zemanův plán na vybudování vodního koridoru D-O-L podpořil. Bez vyspělé dopravní sítě se podle jeho slov nedá obchodovat.
Součástí podnikatelské mise, která do Polska s prezidentem Zemanem zamířila, byli i zástupci Ředitelství vodních cest ČR. „S polskou stranou jsme dnes diskutovali o potřebě výrazně zefektivnit vzájemnou spolupráci při přípravě Oderské vodní cesty a vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe (DOL), které jsou vysoce důležité pro regiony Polské a České republiky,“ zmínil Jan Skalický, ředitel Ředitelství vodních cest ČR.
„Shodli jsme se na nutnosti hlubší koordinace našeho úsilí v Evropské komisi při prosazování všech projektů, zejména začlenění Oderské vodní cesty a vodního koridoru D-O-L do Transevropské dopravní sítě TEN-T.,“ dodal Petr Forman, místopředseda představenstva společnosti Plavba a vodní cesty o.p.s.
Dalšími účastníky mise byla i firma Czechoslovak Ocean Shipping Group, která navazuje na tradice Česko-slovenské námořní plavby. „Zajišťujeme přepravu po celém světě, k čemuž mimo jiné využíváme i polské přístavy. Naše dceřiná firma C.O.S. Crew management s.r.o. navazuje na tradici vychovávání námořních důstojníků palubních i strojních, a je zástupcem polských vysokých námořních škol na území České a Slovenské republiky,“ uvedl Dušan Jamný, člen výboru Czechoslovak Ocean Shipping Group. Podle jeho slov nyní přes CCM studuje v Polsku 26 českých námořních kadetů.