22. dubna 2022, čtk
23.4. - Přísná opatření proti šíření koronaviru zhoršují už tak narušenou plynulost námořní dopravy ve světě. Každá pátá obchodní loď teď čeká před ucpaným přístavem, nejhorší situace panuje na jihovýchodě Číny, zejména v Šanghaji, kde je největší nákladní přístav na světě. Napsal to server časopisu Fortune.
Napjatá situace panuje už několik měsíců. Nejprve to byla reakce na uzávěry způsobené koronavirovou pandemií, koncem února se přidala i válka na Ukrajině. Nárůst počtu případů nákazy v Číně teď způsobuje, že v přístavech je málo zaměstnanců.
V celém světě je v provozu kolem 9000 kontejnerových lodí a zhruba 20 procent z nich teď čeká někde v zácpě před přístavem, uvádí společnost Windward, která analyzuje situaci v námořní dopravě. Téměř 30 procent těchto problémů právě připadá na Čínu, což je zhruba dvojnásobek proti stavu z února.
Obchodní lodě se hromadí jak před přístavem v Šanghaji, tak před dalšími přístavy v Číně. Úřady si totiž vynutily uzávěry více měst, aby zastavily šíření nákazy covidem-19. Čína se s pandemií zpočátku vyrovnávala lépe než zbytek světa, a přestože proti jiným zemím teď má nových případů relativně málo, znamená to pro ni nejvíce nových případů od začátku pandemie.
V Šanghaji platí uzávěra už téměř čtyři týdny, od března tam bylo zjištěno více než 35.000 případů nákazy koronavirem. Obyvatelé města, kde žije asi 25 milionů lidí, si hůř obstarávají potraviny a horší je pro ně i dostupnost zdravotní péče. Úřady jim totiž nedovolují opouštět domov.
Lockdowny v Číně, které začaly v polovině března, podle Windwardu téměř zdvojnásobily počet kontejnerových lodí čekajících u pobřeží. Windward k 19. dubnu registruje 506 lodí, které čekají před některým z čínských přístavů. Proti únoru, kdy jich bylo 260, je to nárůst o 95 procent.
Než začal Peking zavádět lockdowny, zácpy v čínských přístavech ovlivňovaly 14,8 procenta kontejnerového nákladu, který z různých důvodů po celém světě váznul. Teď je to asi třetina, uvádí Windward.
Správa šanghajského přístavu ještě v polovině tohoto měsíce tvrdila, že přístav funguje normálně a bez zpožďování, a to díky systému, který zajišťuje přítomnost nezbytného personálu na pracovišti. Několik firem, které analyzují lodní dopravu a poskytují relevantní data, ale tvrdí opak.
Potíže v Šanghaji nemá jen místní přístav. Restrikce, které se vztahují na přeshraniční kamionovou dopravu a pohyb po městě, znemožňují, aby zaměstnanci pokračovali ve vykládce a nakládce zboží na kontejnerové lodě. To vytváří další prodlevy.
(čtk)
Ilustrační foto: Pixabay