Německo

Přístav Hamburk hlásí vzestup

Přístav Hamburk hlásí vzestup

Přístav Hamburk dosáhl v loňském roce celkového překladu 139 milionů tun. To odpovídá nárůstu o 6,2 procenta. Jak překlad kusového zboží s 96,8 milionu tun (+5,7 procenta), tak i překlad zboží hromadného substrátu s 42,3 milionu tun (+7,2 procenta) se postaraly v největším německém univerzálním přístavu o nadprůměrný nárůst. „Mimořádně dobrý vývoj překladu v hamburském přístavu je dobrým znamením pro Hamburk i celý metropolitní region.

Nárůst o 6,2 procenta je velmi působivým výsledkem a podtrhuje vysokou výkonnost přístavních a logistických firem v největším německém univerzálním přístavu,“ uvedl Axel Mattern, člen představenstva Hafen Hamburg Marketing e. V. (HHM) při prezentaci výsledků překladu v přístavu Hamburk za minulý rok. Hlavním nositelem úspěchu je překlad kontejnerů. S celkově přeloženými 9,3 milionu TEU dosáhl nárůst v kontejnerové přepravě 4,4 procenta. Tento nárůst je způsoben především stoupajícím trendem přeprav do oblastí Severního a Baltského moře a také zvyšující se přepravou kontejnerů s Asií, kde je největším obchodním partnerem Hamburku Čína.

Roste podíl v kontejnerech

Zatímco jiné přístavy oznámily klesající trend kontejnerových přeprav, přístav Hamburk podíly na trhu v kontejnerových přepravách zvýšil. Ve čtyřech největších severo-evropských přístavech (Rotterdam, Antverpy, Hamburk, Bremerhaven) vzrostl překlad námořního zboží v roce 2013 na celkových 849,1 milionu tun oproti roku 2012, tedy o pouhé jedno procento. Překlad kontejnerů klesl v těchto přístavech s 35,5 milionu TEU dokonce o 0,5 procenta. Podíl na trhu přístavu Hamburk v překladu kontejnerů mezi těmito čtyřmi severoevropskými pří-stavy činí nyní 26,6 procenta (+1,3 procenta). Také oproti vývoji celkového překladu námořního zboží v německých přístavech, který podle údajů Spolkového statistického úřadu klesl v roce 2013 o 0,6 procenta na celkem 293,3 milionu tun, vynikne nárůst v hamburském přístavu. Hamburk si tak upevnil svou pozici druhého nejsilnějšího kontejnerového přístavu v Evropě. V celosvětovém žebříčku kontejnerových přístavů se Hamburk pohybuje na 15. místě.

Garantem růstu Baltské moře

Kontejnerová přeprava mezi Hamburkem a oblastí Baltského moře je hlavním nositelem nárůstu v evropské dopravě. V roce 2013 bylo mezi Hamburkem a přístavy Baltského moře přepraveno 2,3 milionu TEU (+10,1 procenta) ve feederové a shortsea přepravě. „Oblast Baltského moře, tedy Rusko, Finsko, Polsko, Švédsko, pobaltské státy a Dánsko, pro nás má enormní význam,“ řekl Axel Mattern. „To, že jsme i přes problémy s obsluhou kanálu spojujícího Severní a Baltské moře v roce 2013 mohli dosáhnout s 2,3 milionu TEU ještě tak dobrého výsledku, nás překvapuje,“ uvedl Axel Mattern. Modernizace a budování těchto vodních cest znamená pro oba členy představenstva HHM z důvodu rostoucích dopravních proudů přednostní význam pro Hamburk i pro celý severoněmecký region.

Aby mohla být vybudována další spojení do tohoto regionu, vedl HHM mimo jiné od února 2012 logistický projekt podporovaný Evropskou unií Amber Coast Logistics (ACL). „Těší nás, že přední zástupci z politiky se dnes v hamburském HafenCity účastní paralelní závěrečné konference ACL – mezi jinými i nový námořní koordinátor spolkové vlády Uwe Beckmeyer,“ informoval Ingo Egloff, člen představenstva HHM. Celkem 19 partnerů z Dánska, Polska, Litvy, Lotyšska, Běloruska a Německa se účastní s cílem podpořit multimodální dopravní spojení v jižním a východním regionu Baltského moře. „Díky posilování přeshraniční spolupráce jsme mohli položit základní kámen, aby mohla být důsledně zlepšována dostupnost zvláště s vnitrozemními regiony,“ uvedl dále Ingo Egloff.

Důraz na infrastrukturu

„Směrem k veřejnosti musíme zdůraznit, že infrastruktura pro dopravu do i z námořních přístavů je v zájmu celého národního hospodářství. Proto sázíme na pozitivní rozhodnutí spolkového správního soudu v Lipsku k prosazení prohloubení plavební dráhy na dolním a vnějším Labi již tento rok,“ zdůraznil Ingo Egloff. „Na 260 tisíc pracovních míst, z toho 110 tisíc mimo metropolitní region Hamburk, je celostátně spojeno přímo či nepřímo s přístavem Hamburk. A navíc téměř 20 miliard € na budování těchto hodnot znamená, že význam přístavu Hamburk přesahuje daleko do vnitrozemí. Při výstavbě železniční Y-trasy a dálnic A20 a A21 musíme všichni táhnout za jeden provaz. Naše podpora zlepšení infrastruktury není žádným severoněmeckým folklorem, nýbrž je třeba ji vidět v celostátních souvislostech. K tomu se řadí význam přístavu Hamburk pro námořní zbožové proudy s našimi evropskými sousedy,“ dodal Ingo Egloff.

spinner