15. března 2011
Největší německý univerzální přístav Hamburk nechal krizi daleko za sebou a vrací se k růstu. Loni odbavil celkem 121 milionů tun zboží a zotavil se tak z krizového útlumu stejně jako všechny jeho klíčové trhy – Německo, pobaltské státy a země střední a východní Evropy, které tvoří jeho zázemí. V kontejnerovém vyjádření přístav loni odbavil 7,9 milionu TEU a meziročně si tak v tomto ukazateli polepšil o 12,7 procenta. Přístavní správa očekává, že nárůst bude pokračovat i letos, rekordní hodnotě z roku 2008 se však přístav ještě zřejmě nepřiblíží.
Předsedkyně představenstva marketingové společnosti hamburského přístavu Hafen Hamburg Marketing (HHM) Claudia Roller v únoru o výsledcích přístavu informovala na výroční tiskové konferenci v Hamburku. „V případě hromadného i kusového zboží jsme zaznamenali značný nárůst objemu překladu. Se 121 miliony tun námořního zboží jsme loni rok 2009 překonali o 11 milionů tun,“ řekla.
Připomenula, že Hamburk před dvěma lety naplno pocítil dopad světové hospodářské a finanční krize a vykázal citelný pokles překladu. „Navzdory uspokojivému vývoji – zejména ve druhé polovině roku 2010 – neočekáváme, že by letos mohl překonat rekordní hodnoty z roku 2008. Na to si budeme muset podle dostupných dat počkat až do prvního pololetí 2012,“ řekla Claudia Roller k výhledům pro letošní rok.
Experti letos očekávají posilování německé ekonomiky a znovuoživení růstu ve střední a východní Evropě a v Rusku. Také dynamicky se rozvíjející zahraniční obchod Číny, hlavního partnera hamburských kontejnerových spojů, dává představitelům přístavní správy i marketingu dostatek důvodů k optimistickému výhledu na letošní rok. Mezinárodní námořní fórum IMF a experti OECD počítají pro letošní rok s nárůstem světového obchodu o sedm až osm procent.
Struktura překladu
Import přes Hamburk dosáhl loni objemu 70,4 milionu tun (+13,2 procenta), v exportu přístav odbavil 50,8 milionu tun (+5,4 procenta). Překladu jasně dominovalo kusové zboží s 80,9 milionu tun (+9,9 procenta), poloviční hodnoty vykázalo hromadné zboží se 40,3 milionu tun (+9,5 procenta). Překlad kontejnerů v Hamburku meziročně stoupl o 10,1 procenta na 78,4 milionu tun, ve standardních kontejnerových jednotkách dosáhl 7,9 milionu TEU (+12,7 procenta).
První místo mezi obchodními cestami pro kontejnerový provoz si podržela s velkým náskokem Asie (4,7 milionu TEU, +14,1 procenta). Řadu pravidelných spojů, které byly utlumeny poklesem poptávky v době krize, loni rejdaři obnovili nebo alespoň posílili jejich kapacity.
Claudia Roller na tiskové konferenci upozornila na skutečnost, že do hamburského přístavu vplouvá stále více obřích nákladních lodí. Přístavní správa i další podniky pří-stavního hospodářství investovaly značné prostředky do rozvoje infrastruktury a zavádění nových IT systémů. Letos by podle ní Hamburk mohl odbavit více než 900 obřích plavidel.
Pro přístav má podle senátora pro hospodářství Iana Karana zásadní význam také vylepšení regulace na horním i dolním toku Labe. Na dobrém fungování Hamburku závisí na 150 tisíc pracovních míst nejen v samotném přístavu, ale i v okolních regionech.