31. ledna 2008
V nové, v dubnu roku 2006 dostavěné přístavní zóně Port 2000 francouzského přístavu Le Havre byl na konci loňského roku zprovozněn druhý kontejnerový terminál. Otevření dalšího, třetího zařízení na překlad kontejnerů by mělo v nejvýznamnějším francouzském kontejnerovém přístavu podle plánů přístavní správy následovat v roce 2011.
Provozovatelem druhého terminálu je společnost Terminal de la Porte Océane (TPO), společný podnik dánského dopravního a rejdařského koncernu A. P. Moller-Maersk a překladové firmy Perrigault z Le Havru. Zařízení vytváří konkurenci v dubnu roku 2006 otevřenému terminálu, který provozuje Génerale de Manutention Portuaire (GMT), společný podnik rejdařství CMA CGM a překladového podniku Terminaux de Normandie.
Oba nové kontejnerové terminály mají k dispozici více než 700 metrů dlouhé nábřeží se dvěma kotvišti pro 350 metrů dlouhé velkokapacitní kontejnerové lodě. Dohromady dis-ponují roční kapacitou 400 tisíc TEU.
Dvě kotviště terminálu TPO jsou vybavena celkem čtyřmi portálovými jeřáby z produkce čínské strojírenské firmy ZPMC, které patří mezi největší svého druhu na světě. S rozchodem 35 metrů a speciálními výložníky jsou koncipovány pro obsluhu obřích nákladních lodí třídy Post-Panamax, na jejichž palubách jsou kontejnery ukládány ve 22 řadách. Tandemové uspořádání jeřábu umožňuje, aby jeho obsluha manipulovala současně se dvěma 40’ kontejnery až do úhrnné hmotnosti 100 tun. Do přístavu Le Havre obří zařízení z Číny loni v září přepravilo speciální plavidlo. Vykládka 1750 tun těžkých jeřábů si vyžádala provizorní položení železničních kolejí napříč nábřežím až na palubu lodi.
V roce 2010 roční kapacita 2,5 milionu TEU
V roce 2010 vznikne v normandském přístavu v ústí Seiny další přístaviště pro kontejnerové lodě a odbavovací kapacita vzroste na 600 tisíc TEU. Terminál bude mít vlastní skladovací plochu pro 470 kontejnerů včetně elektrických přípojek pro chladicí boxy.
Kotviště 8, 9 a 10 budou určena pro připravovaný třetí terminál, který v roce 2011 uvede do provozu TNMSC, společný podnik rejdařství MSC a překladové společnosti Terminaux de Normandie. Po dokončení všech projektů bude mít Port 2000 dvanáct kotvišť s překladovou kapacitou 2,5 milionu TEU ročně. Ve „starém“ přístavu Le Havre se roční objem překladu kontejnerů pohybuje kolem dvou milionů TEU. n