31. července 2018, red
Přes sto českých speditérů a zástupců logistických společností se na začátku června v pražském Art Centru Mánes zúčastnilo konference s názvem Trieste – Your Rail Port in the heart of Europe. Akci, kterou moderoval výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Petr Rožek, zahájili svými projevy italský velvyslanec v Praze Aldo Amati, místopředseda Italsko-české obchodní a průmyslové komory Alessandro Pasquale a Mario Carini, který působí na pozici head of global & commercial CEE ve společnosti Generali CEE Holding. Přístav Terst představil předseda přístavní správy v Terstu Zeno D’Agostino.
Díky svému umístění v severním Jadranském moři představuje přístav Terst pro země střední a východní Evropy přirozený přístup k moři. Trvání plavby je ve srovnání s hlavními konkurenčními přístavy ze severu Evropy výrazně kratší, a také úroveň navazující dopravní infrastruktury a služeb se výrazně zlepšuje.
V současnosti je Terst prvním italským přístavem v objemu přepraveného zboží a železniční dopravy, prvním středozemním ropným terminálem a jedenáctým největším evropským přístavem. „V loňském roce všechny hlavní indikátory vykazovaly plusové hodnoty,“ podtrhl pozitivní vývoj předseda přístavní správy v Terstu Zeno D’Agostino. V loňském roce tak bylo přepraveno přes Terst zhruba 62 milionů tun zboží, o čtyři procenta více ve srovnání s rokem 2016. Ještě silnější byl nárůst železniční dopravy, jež vzrostla v roce 2017 o 45 procent. V loňském roce bylo z Terstu vypraveno 8681 nákladních vlaků. „A letos bychom chtěli dosáhnout deseti tisíc vypravených souprav,“ uvedl Zeno D’Agostino.
Po reformě z roku 2016 získala přístavní správa více síťový charakter. „Dnes investujeme nejen do přístavní infrastruktury, ale také do překladišť,“ dodal Zeno D’Agostino. Přístav těží také z příznivých přírodních podmínek, například hloubky moře, jež umožňuje kotvení objemných kontejnerových lodí a tankerů, mimo jiné MSC Paloma s kapacitou 14 tisíc TEU. Další významnou částí pod správou přístavu je bezcelní zóna. „A v blízké době převezmeme správu také nad přístavem v Monfalcone,“ upozornil Zeno D’Agostino.
Historické i aktuální vazby na Česko
Terst se může pochlubit pevnými historickými vazbami s českými zeměmi, a to také díky společné minulosti v rámci rakousko-uherského mocnářství. Také dnes Terst pěstuje vztahy s Českou republikou. I přes silnou konkurenci přístavů v Evropě existuje přímé nákladní vlakové spojení s Ostravou a Paskovem. „Spojení s Ostravou je pro nás klíčové i s ohledem na to, že tvoří vstupní bránu na polský trh,“ uvedl předseda správy terstského přístavu.
Na prezentaci vystoupili také zástupci logistických firem, jež spojení se severoitalským přístavem zajišťují. Ředitelka Michaela Svrčková prezentovala novinky rejdařství MSC Mediterranean Shipping Company, společnost Ekol Logistics představil její generální manažer Murat Bo.
Terst je klíčový také pro dopravu ropy a energetickou bezpečnost České republiky. Díky napojení na ropovod TAL v Bavorsku (tzv. ropovod Ingolstadt – Kralupy nad Vltavou – Litvínov) není Česká republika závislá pouze na dodávkách ropy z ruského ropovodu Družba. Podle údajů správy terstského přístavu bylo loni do České republiky z Itálie dopraveno zhruba 3,7 milionu tun surové ropy.
(red)
Foto: SUK