4. října 2007
Portugalská vláda chce zatraktivnit přístavy pro soukromé provozovatele. Sama hodlá do roku 2009 do přístavních zařízení ze státního rozpočtu investovat 395 milionů €. Pro někdejší námořní velmoc má námořní hospodářství nadále mimořádný význam a portugalská vláda se snaží toto téma akcentovat i při předsednictví země v Evropské unii, které potrvá do konce letošního roku.
Portugalci se nyní například soustřeďují na balík směrnic pro zlepšení bezpečnosti na moři (Erika III) a iniciativy pro tzv. námořní dálnice, jejímž cílem je mimo jiné dosáhnout lepšího zapojení přístavů do logistických řetězců. Podstatně zjednodušeny mají být celní procedury, počítá se i s rychlejším zaváděním systémů elektronické výměny dat.
V letech 2000 až 2006 vynaložila Evropská unie na vylepšení přístavní infrastruktury 3,7 miliardy €. Možnost využívat evropské fondy pro přístavní hospodářství však byla mezitím zrušena a portugalská vláda pracuje na získání soukromých provozovatelů.
Vzorovým příkladem úspěšné privatizace je podle ní převzetí kontejnerového terminálu v jihoportugalském přístavu Sines singapurskou skupinou PSA v rámci třicetileté provozní koncese. Po rozsáhlých investicích se překlad výrazně zvýšil: v roce 2005 bylo v Sinesu přeloženo 60 tisíc TEU, o rok později více než dvojnásobek – 122 tisíc TEU. Pokročila také privatizace přístavních služeb v Leixo~es na severu země u Porta. Vláda vypsala provozní koncese pro jedenáct terminálů.
Do přístavního hospodářství chce zasáhnout i stavební koncern a držitel dopravní licence Mota-Engil SGPS. Letos v květnu převzal další podíly ve skupině Tertir-Terminals de Portugal (Perafita), která provozuje terminály v přístavech Leixo~es, Setubal, Figueira da Foz, Aveiro a Lisabon. Mota-Engil nyní vlastní 98,87 procenta skupiny. V dubnu koncern informoval o koupi lisabonské společnosti Multiterminal za 25 milionů €. Nyní tak kontroluje dvě třetiny překladu kontejnerů v Portugalsku, přibližně jeden milion TEU.
Připravuje se i nový přístavní zákon
Vládní program investic do prioritní infrastruktury pro období 2005 až 2009 si klade za cíl učinit přístavní systém lépe přístupným a modernějším. Vize je taková, že přístavní hospodářství bude fungovat jako celek mnohem efektivněji. Přístavy se mají také vyvinout ve skutečná intermodální centra. Portugalský kabinet připravuje nový přístavní zákon, který počítá s modelem Landlord Port Modell, kdy stát je sice vlastníkem zařízení, ale provoz a management zajišťuje prostřednictvím smlouvy o pronájmu soukromý subjekt.
n
překlad v portugalských přístavech (údaje v milionech tun)
Přístav 2006 2005 Změna v %
Sines 27,20 25,04 +8,61
Leixo~es 14,02 14,05 –0,20
Lisabon 12,19 12,42 +1,80
Setúbal 6,20 6,64 –6,50
Aveiro 3,35 3,33 +0,60