konference v amsterdamu

Přístavy musí vylepšovat spojení s vnitrozemím

Evropské přístavy budou muset urychleně vyřešit řadu problémů, aby dokázaly zvládnout nárůst světového námořního obchodu. Zatím na mnoha místech přetrvávají velké nedostatky především ve spojení s vnitrozemím. O možnostech nápravy jednali účastníci konference o intermodální spolupráci Making Multimodality Work v rámci prosincového veletrhu Intermodal 2007 v Amsterdamu.

Většinu potíží podle jejich názoru bude možné zvládnout zintenzivněním spolupráce všech subjektů podílejících se na logistických řetězcích, cílenými investicemi do infrastruktury a moderních technologií a zefektivněním železničního provozu. Předseda představenstva amsterdamské přístavní správy Hans Gerson jako příklad úspěšného řešení uvedl systém Amsterdam Barge Shuttle pro plynulou kyvadlovou přepravu kontejnerů pomocí vysoce pohyblivých malých plavidel mezi jednotlivými přístavními zónami. Lodě jsou vybaveny vlastními jeřáby, takže při odbavení kontejnerů jsou zcela nezávislé na vybavení v přístavištích. „Tento koncept se zatím uplatnil pouze v Amsterdamu,“ zdůraznil Hans Gerson.

Nutné budou rozsáhlé investice

Podobně zdařilým projektem je zastřešené zařízení All Weather Terminal, v němž lze překlad citlivého námořního zboží – například papíru – realizovat celoročně a bez ohledu na zhoršené povětrnostní podmínky, jako je déšť či mrholení. Hans Gerson rovněž vyzdvihl nutnost soustavných investic do infrastruktury. Amsterdam buduje nové terminály pro překlad uhlí a ropných produktů, oba mají být uvedeny do provozu v roce 2008. Na přelomu let 2009 a 2010 začne vedle Ceres Paragon Terminal pracovat i další terminál pro překlad kontejnerů. Odbavovací kapacita se tím zvýší na 1,5 až 2 miliony TEU ročně.

Velký význam pro spojení s vnitrozemím přikládá Hans Gerson železnici. Speciální nákladní trať mezi Nizozemskem a Německem Betuwelijn označil ředitel amsterdamského přístavu za jeden z klíčových předpokladů dalšího rozvoje. „Je skvělé mít k dispozici čistě nákladní trať, po které se mohou nákladní vlaky pohybovat v pětiminutové frekvenci,“ řekl.

Také ředitel intermodální divize koncernu P&O Ferrymasters Bart Verbeke je přesvědčen o zásadním významu železnice. Do roku 2009 by měl podnik přepravovat až 15 procent objemu zboží po železnici. S poukazem na trasu Betuwelijn však poznamenal, že ne vždy jsou provozovatelé přístavů schopni myslet s dlouhodobým výhledem. Trať podle něj nebyla koncipována tak, aby zvládla budoucí provoz vlaků s nákladními vagony přepravujícími kontejnery ve dvou patrech.

Evropská železnice se musí liberalizovat

Jednoznačným společným závěrem účastníků konference bylo konstatování, že pro využití velkého rozvojového potenciálu železnice je nutné urychlit liberalizaci celého evropského železničního trhu. Předseda britské Rail Freight Group Tony Berkeley připomněl úspěšné liberalizační kroky ve Velké Británii. „Jak dlouho budeme muset všichni čekat, než státní železniční podniky konečně připustí skutečnou konkurenci?“ vyslovil se naopak kriticky na adresu Evropské unie.

n

spinner