Štětín-Svinoústí

Přístavy Štětín-Svinoústí – lepší dopravní dostupnost a otevření českému trhu

Přístavy Štětín-Svinoústí – lepší dopravní dostupnost a otevření
českému trhu

Přístavy ve Štětíně a Svinoústí aktivně sledují trendy přístavního a plavebního trhu. O jejich dynamickém rozvoji svědčí obrovské investice vedené se širokým rozmachem při účinném využívání evropských fondů. Celkem se hodnota realizovaných a plánovaných projektů v letech 2007 – 2020 odhaduje na téměř dvě miliardy zlotých. Využít toho mohou i čeští partneři.

Dopravní dostupnost je nejdůležitější

Smyslem přístavních investic je především zlepšení dostupnosti přístavů, neboť právě ona mimo jiné určuje míru konkurenceschop­nosti na dopravním trhu. Proto přístavní komplex Štětín-Svinoústí klade velký důraz na zlepšení kvality obsluhy dopravních prostředků. Jenom samotné projekty rozvoje vnitřní infrastruktury představují stavbu nových nábřeží, silniční sítě, parkovišť nebo překládkových terminálů.

Nová nábřeží pro větší jednotky

V končící evropské finanční perspektivě 2007 – 2013 realizovala akciová společnost Správa námořních přístavů Štětín a Svinoústí řadu klíčových investic. Jejich celková hodnota přesáhla částku 650 milionů zlotých. Ve Svinoústí se realizovala především stavba lodního stanoviště na LNG ve vnějším přístavu a také stavba dalšího stanoviště (č. 1) na trajektovém terminálu. Nové stanoviště trajektů, které je odpovědí na očekávání loďařů zavádějících do provozu stále větší jednotky, dovolí přijímat trajekty s maximální délkou 220 m. Ve Štětíně jsou to pak investice zlepšující přístup do přístavu, především přestavba nábřeží v oblasti obsluhování obilného zboží. Díky této investici bude možné přijímat větší lodě nebo provádět vykládku dvou menších. Po prohloubení vodní cesty do hloubky 12,5 m budou moci obě nábřeží obsluhovat jednotky s ponorem větším než dosud.

V nejbližších letech se bude pokračovat ve zlepšování dostupnosti pro větší lodě. Mezi projekty naplánované v evropské perspektivě 2014 – 2020 jsou mimo jiné rozšíření pří-stavní infrastruktury v oblasti obsluhy hromadných nákladů a na terénu pro kusové náklady a kontejnery. Ve Svinoústí se pak trajektový terminál upraví pro intermodální dopravu, včetně velkých trajektů a lodí pro osobní přepravu. Vzniká také koncepce stavby dalších hlubokovodních lodních stanovišť v přístavu ve Štětíně a ve Svinoústí. Příkladem je Ostrów Grabowski ve Štětíně, kde mohou vzniknout nová nábřeží s lepšími navigačními parametry. To je vážný investiční a rozvojový impuls pro oba přístavy.

Dobrá komunikace se zázemím

Lepší dostupnost do Štětína a Svinoústí od vody bude přát větším možnostem obsluhy nákladů. To zase bude vyžadovat funkční komunikaci s přístavním zázemím. Oba přístavy se těmto potřebám uzpůsobují. Již nyní mají k dispozici zmodernizovanou infrastrukturu silniční (celkem bylo opraveno 9 km silnic) a železniční, staví se také nová parkovací místa pro nákladní automobily. V rámci investic do železniční infrastruktury bylo v obou přístavech opraveno a zmodernizováno téměř 36 kilometrů kolejí. Parametry kolejí byly také upraveny podle požadavků vozového parku provozovaného na mezinárodních železničních tratích E-59 a CE-59. Kromě investic zajišťujících dostupnost, které se v areálu přístavů provádějí, má pro jejich rozvoj klíčový význam také stav silnic, železničních tratí a vodních cest, které je spojují s vnitrozemím. Proto jsou pro zlepšení dostupnosti důležité také ty záměry, jejichž realizace je v gesci jiných subjektů. Jde tu zejména o přizpůsobení silnice I/3, která je součástí mezinárodní trasy E65, standardům rychlostní komunikace (jak v úseku mezi Štětínem a Svinoústím, tak i dostavbu na hranice s Českem) a o modernizaci již zmíněných železničních magistrál E-59 a CE-59, které budou součástí dopravního tahu spojujícího skandinávské a pobaltské země se střední a jižní Evropou. Velký význam má také splavnění Odry a prohloubení 68 kilometrů dlouhé vodní cesty ze Svinoústí do Štětína do hloubky 12,5 m.

Štětín-Svinoústí českou branou k Baltu

Úspěšné dokončení velkých investičních akcí spojených s přístavy Štětín-Svinoústí dovolí ještě lépe využít jejich přednosti, což přinese výhody také české podnikatelské sféře, pro niž jsou přístavy Štětín-Svinoústí z polských přístavů největším tranzitním partnerem. Právě přes tyto přístavy totiž prochází nejvíce zboží, které se dostává do Česka a na Slovensko. Tranzitní přeprava z/do Česka přes Štětín a Svinoústí představuje každoročně více než milion tun nákladů – loni to bylo takřka 36 procent veškerých tranzitních nákladů obsloužených oběma přístavy. Pro české zákazníky je významným prvkem nabídky trajektový terminál ve Svinoústí s největším počtem připlutí trajektů na jižním Baltu, jenž tvoří virtuální most mezi střední Evropou a Skandinávií. Lze tedy říci, že díky přístavům Štětín-Svinoústí je Česko zemí s přístupem k Baltskému moři.

(PR)

spinner