14. ledna 2013
Zatímco na pevnině jsou řecké podniky považovány za neefektivní a neproduktivní, na moři to neplatí. Řečtí rejdaři naopak patří ke světové špičce a hladce porážejí konkurenci ze Skandinávie, Německa i Japonska. Svědčí o tom hospodářské výsledky mnoha rejdařství, která i v době krize často vyplácejí nadprůměrné dividendy. Do určité míry za to vděčí tomu, že se mohou vyhnout byrokratickému aparátu, který je jinak pro Řecko dost typický.
„Řekové mají výhodu, protože jsou flexibilní,“ řekl na konci roku ředitel poradenské společnosti Petrofin Research Ted Petropulos, jehož citoval server The Wall Street Journal. „Z každé krize, která námořní dopravu v minulosti zasáhla, vyšli řečtí rejdaři silnější,“ dodal. Úspěch řeckého rejdařství podle analytiků ukazuje cestu, jakou se má vydat i zbytek země, pokud se chce vymanit z vleklé hospodářské krize. Omezit je podle nich nutné různé kvóty, povolení a další restrikce, které mají chránit řecký průmysl, zároveň mu však škodí tím, že snižují jeho konkurenceschopnost na světovém trhu.
Řečtí rejdaři za poslední roky nashromáždili vysoké objemy hotovosti, kterou využívají k modernizaci lodí a někteří i k nákupu nových. Díky tomu jsou schopni snížit náklady, což je jeden z důvodů, díky nimž si od začátku globální krize v roce 2008 udrželi podíl na trhu. Naproti tomu například v Německu se řada rejdařů potýká s dluhy, protože těsně před krizí nakoupili nové lodě a kvůli propadu mezinárodního obchodu teď nemají na splátky.
Pro vládu v Aténách je však námořní doprava dvousečnou zbraní. Námořním magnátům se v Řecku nikdy příliš nechtělo platit daně, a tak si často zakládali sídla v jiných zemích, často v Karibiku. Zpět do Řecka je vláda začala znovu lákat začátkem 70. let minulého století, kdy jim slíbila štědré daňové úlevy výměnou za to, že budou vytvářet pracovní místa. Díky tomu začala prosperovat nejen námořní doprava, ale i další příbuzné obory včetně služeb.
Nový zákon zvyšuje odvody
Vláda se teď na rejdaře obrací znovu a v listopadu přijala nový zákon, podle něhož mají všichni rejdaři s daňovým domicilem v Řecku během příštích čtyř let odvést do státní pokladny alespoň 140 milionů € (zhruba 3,5 miliardy Kč). To je podle analytiků snesitelné, protože pro většinu rejdařů to znamená kapku v moři, když se vezme v úvahu výše majetku, jakým disponují. Je však otázkou, zda to státní pokladně vůbec pomůže.
Některá řecká rejdařství používají podnikatelský model, který je velmi příznivý k jejich akcionářům. Nejproduktivnější aktiva převádějí do takzvaných partnerství, která zakládají podle amerických zákonů a která pak vydávají i samostatné akcie, respektive podíly. Například Box Ships, Navios Maritime Partners, Diana Containerships nebo Capital Product Partners nyní vyplácejí dividendy od 14 do 20 procent ročně.
„S výsledky hospodaření za třetí čtvrtletí jsem spokojena. Větší flotila nám umožnila zvýšit zisk před zdaněním o 20 procent a čistý zisk o 33 procent,“ uvedla ředitelka společnosti Navios Maritime Partners Angeliki Frangisová. Připouští však, že situace v odvětví je pořád velmi těžká, neboť klesají přepravní sazby. „Naším záměrem je zvyšovat dividendu bez ohledu na to, jak vypadá momentální situace na trhu,“ dodala.
(čtk)