14. ledna 2013
Zatímco jejich vyhlídky na zvýšení výnosů za pomoci nových tarifů zůstávají nejisté, musí se letos rejdaři připravovat na další zvyšování vlastních nákladů. Například krytí rizik (škod na zboží, životním prostředí a újmy způsobené osobám) letos provozovatele námořních lodí vyjde o 5,0 až 12,5 procenta dráž než loni. Na sklonku roku to oznámilo mezinárodní sdružení pojišťovacích svazů International Group of P&I Clubs.
Členové sdružení se sídlem v Londýně pojišťují zhruba 90 procent tonáže světové obchodní flotily. Více než polovina členů sdružení plánuje zavedení vyšších pojist-ných prémií od 20. února, kdy začíná nový pojišťovací rok. Zvýšení pojistných prémií prosazuje především společnost London P&I Club, která patří s přibližně 44 miliony BRZ pojištěné tonáže mezi menší poskytovatele. Její sazby vzrostou o 12,5 procenta. V oblasti menších rutinních škod sice pojišťovna loni zaznamenala mírný pokles počtu škodních událostí, ale současně se jí kriticky zvýšila průměrná výše pojistného plnění u škod velkého rozsahu.
Největší pojišťovna – norská Gard – s ohledem na napjaté rozpočty svých klientů oznámila zvýšení pojistných prémií o pět procent. Další velký pojišťovací dům, Britannia, zvolil kompromisní řešení: sazby zvýší na 12,5 procenta, zákazníkům však pro pojistné období 2013/2014 poskytne za určitých podmínek slevu na 7,5 procenta. Experti odhadují, že průměrné zvýšení pojistných sazeb u Britannie se bude pohybovat kolem 10,5 procenta.
Pojišťovny pro výplaty pojistných plnění již během let 2011 a 2012 většinou čerpaly kapitálové rezervy. Nyní navíc do hry vstupují zpřísněné pojišťovací předpisy (Solven- cy II), které jim ukládají vytváření většího kapitálového „polštáře“ pro neočekávané případy.
Zásadním varováním jsou dvě obří pojistné události – nehoda výletní lodi Costa Concordia přijde pojišťovny sdružení P&I na více než 500 milionů USD a na 300 milionů USD se odhaduje plnění v případě nehody kontejnerové lodi Rena na podzim roku 2011 u pobřeží Nového Zélandu. Pojišťovnám tak nezbývá nic jiného než pokoušet se prosadit přísnější podmínky výplat pojistného a současně zvýšit pojistné prémie.