Studie JRC

Rejdaři musí snížit emise skleníkových plynů

Rejdaři musí snížit emise skleníkových plynů

Objem emisí skleníkových plynů z námořní dopravy by mohl do roku 2050 vzrůst o 150 až 200 procent, pokud nebudou včas podniknuta účinná opatření. Ve své nejnovější zprávě z konce loňského roku to tvrdí experti Společného výzkumného centra při Evropské komisi JRC. V dokumentu současně nabídli rámec, v němž by se měla pohybovat evropská strategie minimalizace škodlivých emisí.

Námořní doprava je podle statistik odpovědná za čtyři procenta celosvětových emisí CO2. V přepočtu by to odpovídalo celkovému rozsahu emisí skleníkových plynů například celého Německa. „Studie jasně ukazuje, proč je snižování emisí z lodní dopravy, ale i z jiných znečišťujících zdrojů, tak důležité. Je zapotřebí věnovat pozornost klimatickým změnám i mož-ným zdravotním důsledkům,“ řekla k tomu evropská komisařka pro výzkum, ino-vace a vědu Máire Georghean-Quinnová.

Zpráva JRC přináší přehled metod měření emisí, popisuje technická řešení a analyzuje politická opatření pro snížení emisí z námořní dopravy. Velkou výhodou je podle expertů JRC to, že řada technických řešení (konstrukční úpravy lodí a jejich pohonu) je k dispozici již nyní a postačí je ve větší míře zavést do praxe stavby nebo úprav lodí. K omezení emisí přispěje hlavně snížení spotřeby pohonných hmot. Technická řešení však musí být podporována ještě dalšími opatřeními, mimo jiné i funkčním systémem obchodování s emisními povolenkami v námořní dopravě na mezinárodní úrovni.

n www.jrc.ec.europa.eu/rr

spinner