16. března 2013
Velká kontejnerová rejdařství se znovu pokoušejí prosadit zvýšení přepravních tarifů. V první řadě jim jde o nejdůležitější trasy, především v relaci Asie – Evropa. K 15. březnu ohlásili rejdaři první výraznější vlnu zdražování od loňského listopadu.
Ostatním rejdařům to trvalo trochu déle, než se rozhoupali: Po německém koncernu Hapag-Lloyd, který v relaci z Asie do severní Evropy a Středomoří zvýšil kontejnerové sazby již 25. ledna (o 750 USD/TEU), oznámil úpravu tarifů také lídr trhu, Maersk Line, a rejdařství MSC a Coscon. Všechna tři rejdařství hodlají zvýšit sazby za přepravu kontejnerů od 15. března: Maersk o 600 USD/TEU, MSC o 650 USD/TEU, a Coscon dokonce o 775 USD/TEU.
Nejde však pouze o přepravy mezi Asií a Evropou. Ve hře je i pokus rejdařů zvýšit kontejnerové sazby na dalších relacích. OOCL od 1. března požaduje u přeprav z Evropy do Spojených států a Kanady příplatek 200 USD/TEU, respektive 400 USD za větší, 40’ kontejner. Aliance Transpacific Stabilization Agreement (TSA) hodlá postupovat stejně razantně. Za velké, 40’ kontejnery směřující z Asie do přístavů na západním pobřeží USA si bude od 1. dubna účtovat 400 USD, do vzdálenějších destinací dokonce 600 USD navíc.
Reakce na nižší poptávku
Rejdaři argumentují tím, že poptávka po přepravě kontejnerů po vrcholu sezony, čínském Novém roce, bude podle očekávání nižší, protože řada továren v Číně přeruší produkci. Pokud by se zvýšení tarifů nepodařilo prosadit v plánovaném rozsahu, hrozil by jim reálný pokles obratu za celý letošní obchodní rok. Za dobrou příležitost pro zvyšování tarifů považují prodlužování ročních kontraktů.
Dosud bez valného výsledku
Dosud se rejdařům zdražování nepodařilo prosadit tak, jak si představovali. Podle analytiků společnosti Alphaliner kontejnerová rejdařství od loňského listopadu usilovala o navýšení tarifů o celkem 1300 USD/TEU ve třech vlnách, ale na trhu se jim podařilo prosadit jen minimální zvýšení o 250 USD/TEU. Další statistická data, tentokrát od německého Spolkového statistického úřadu, ukazují, jak těžké je pro rejdaře vybojovat nárůst kontejnerových tarifů. Od listopadu do prosince loňského roku sice tarify meziročně o 6,6 procenta vzrostly, ale v předchozích třech měsících šly tak dolů, že na konci prosince sotva dosáhly srpnové úrovně.