11. února 2013
Přestože na trhu kontejnerové námořní dopravy přetrvává výrazný převis nabídky kapacit, řada rejdařů považuje za jednu z cest k překonání současné krize pořizování stále větších plavidel. Zatímco loni si rejdaři na celém světě objednali pouze 70 nových kontejnerových lodí, letos odborníci očekávají podstatně vyšší poptávku. „Chceme nakoupit nová plavidla,“ potvrdil náladu na trhu například předseda představenstva německé rejdařské skupiny Rickmers Holding Ron Widdows.
Za aktuální vlnou objednávek nové techniky stojí mírně optimistické očekávání, že by se sektor námořní dopravy mohl opět začít vracet k růstu. Takový je ostatně i výsledek aktuálního průzkumu mezi rejdaři, který provedla společnost Moore Stephens. Řada provozovatelů námořní kontejnerové dopravy při něm uvedla, že letos hodlá poprvé od května roku 2011 významněji investovat do nových kapacit.
Rejdařství Rickmers hodlá společně s finančním investorem Oaktree nakoupit nejméně osm kontejnerových lodí s nízkou spotřebou paliva, za optimálních okolností by však mohl kontrakt zahrnout až dvojnásobný počet lodí. Nová plavidla s kapacitou 5000 až 7000 TEU bude rejdař využívat na vnitroasijských spojích, kde v provozu nahradí dosavadní menší lodě.
Dominový efekt
Plány rejdařství Rickmers dokládají, jak působí dominový efekt. Sázka na stále větší kontejnerové lodě, která je společná pro většinu rejdařů nabízejících dopravu mezi Asií a Evropou, se začíná uplatňovat i na dalších trzích. Tendenci naposledy potvrdily výsledky průzkumu spokojenosti a aktuálních plánů rejdařů Maritime Trendbarometer, který v druhé polovině prosince zveřejnila banka Unicredit. Dvě třetiny oslovených rejdařství jsou podle nich rozhodnuty investovat do větších lodí. Vedou je k tomu především rostoucí provozní náklady, které v případě větších a úspornějších plavidel vycházejí snesitelněji. Plných 92 procent dotazovaných uvedlo právě tento argument jako hlavní důvod pro objednávku nových přepravních kapacit.
Pro tři čtvrtiny podniků jsou současné vysoké ceny lodního paliva naprosto nepřijatelné. Zajímavé je také zjištění, že rostoucí poptávka po kontejnerovém lodním prostoru byla relevantní pro rozhodování pouhé čtvrtiny účastníků průzkumu.
Globální fenomén
Barometr Unicreditu ukázal ještě jeden pozoruhodný vývojový prvek: rostoucí velikost kontejnerových lodí je typickým trendem v celosvětovém měřítku, i když s mírnými rozdíly na jednotlivých dílčích trzích. Například vnitroasijský trh kontejnerové námořní dopravy podle průzkumu zaznamená nárůst průměrné kapa-city plavidel z 3200 na 4000 TEU. V případě spojů mezi Asií a Jižní Amerikou, respektive mezi Evropou a Jižní Amerikou vzroste průměrná přepravní kapacita kontejnerové lodě z necelých 5500 na více než 6000 TEU. Lodě na trasách mezi Asií a východním pobřežím Afriky „narostou“ z 2800 na 3600 TEU.
Ani pro Evropu důležitý atlantický provoz se Severní Amerikou není výjimkou – přepravní kapacita kontejnerových lodí by se v této relaci měla zvýšit v průměru ze 4600 na přibližně 5500 TEU. Nová nákupní politika rejdařů podle průzkumu nejvíce zasáhne trh charterových plavidel ve středním segmentu (2000 až 4000 TEU). S úbytkem aktivit v tomto segmentu pro letošní a následující rok počítá polovina dotazovaných.