2. listopadu 2010
Největší evropský přístav letos odbaví kolem 160 plavidel kategorie ULCC. Jubilejní, sté plavidlo této třídy – loď Evelyn Maersk – Rotterdam přivítal na konci srpna. Ultra Large Container Carriers jsou velkokapacitní kontejnerové lodě s přepravní kapacitou nad 10 tisíc TEU. První plavidlo této třídy bylo uvedeno do služby před třemi lety, nyní již do Rotterdamu vplouvá v průměru každé dva dny jedna loď třídy ULCC.
„Přístav Rotterdam je pro odbavení lodí s délkou kolem 400 metrů speciálně vybaven. Obří plavidla ULCC může v současné době přijímat zóna Maasvlakte, brzy budou moci plout i do Maasvlakte 2. Po výrazném propadu odbavení kontejnerů v době krize nastává překvapivě rychlé oživení tohoto segmentu: za prvních šest měsíců letošního obchodního roku bylo v Rotterdamu odbaveno o 18 procent více kontejnerů než ve srovnatelném období loňského roku,“ řekl generální ředitel přístavní správy Hans Smits.
Nyní pluje po světových mořích celkem 42 lodí třídy ULCC. Zakázkové listy loděnic obsahují kontrakty na dalších 145 gigantických kontejnerových lodí. Jako první loď této třídy začalo v roce 2007 provozovat dánské rejdařství Maersk Line. V současné době do Rotterdamu připlouvají podobná plavidla provozovaná rejdařstvími CMA CGM, Cosco, Hanjin a MSC.
Prakticky všechny velké rejdařské koncerny investují do ULCC, protože velkokapacitní lodě nabízejí cenově výhodnější přepravu přepočtenou na jeden kontejner. Plavidla třídy ULCC se v Rotterdamu odbavují na nábřežích u terminálů ECT, APMT a Euromax. Nedávno se přístavní společnost rozhodla investovat 175 milionů € do rozšíření zóny Amazonhaven, aby byla pro obří kontejnerové lodě přístupná i jižní část areálu ECT.
Nové kontejnerové terminály na Maasvlakte 2 budou pro odbavení ULCC ideální, protože se při jejich projektování s obsluhou velkých lodí již přímo počítalo. Maasvlakte 2 leží blíže k moři a nepodléhá žádným omezením třeba v podobě oken přílivu a odlivu.
n