18. ledna 2012
Přístavní poplatky v nizozemském Rotterdamu zůstávají i letos na loňské úrovni. Na konci roku se na tom dohodli zástupci přístavní správy HBR, asociace rotterdamských lodních brokerů a agentů VRC a obchodní asociace přístavních a průmyslových podniků Deltalinqs.
Ekonomičtí experti před přijetím rozhodnutí diskutovali o dopadech inflace na námořní, spediční a logistický trh. Na základě jejich doporučení Rotterdam i na letošní rok prodloužil loňskou slevu na překlad většiny druhů zboží ve výši tří procent. Dohoda počítá i se zachováním slevy na překlad kontejnerů mezi dvěma námořními přepravami.
„Investujeme značné částky do rozvoje přístavní infrastruktury. Současně se snažíme pomocí slevové politiky ve vyšší míře stimulovat růst objemu překladu v Rotterdamu. ‚Krizová‘ sleva z roku 2010 a ‚zotavovací‘ sleva aplikovaná v letošním roce se ukázaly jako velmi funkční podpůrný prostředek. Věřím, že sleva se osvědčí i v roce 2012,“ uvedl k plánu na sklonku loňského roku předseda představenstva rotterdamské přístavní správy Hans Smits.
Operativní změny
„Zmrazení přístavních poplatků na úrovni předchozích let je velmi důležitým nástrojem. Dohodli jsme se rovněž na podrobné analýze vývoje trhu. Pokud se v některém ze sledovaných segmentů v průběhu roku objeví pokles, sejdeme se znovu s našimi partnery u jednacího stolu k nové diskusi o výši poplatků. Jsem přesvědčen, že takto nastavené poplatky pomohou Rotterdamu získat větší podíl na trhu,“ dodal předseda Deltalinqs Wim van Sluis.
Předseda VRC Piet Hoogerward se za iniciativu na adresu rotterdamské přístavní správy vyjádřil pochvalně. „Výsledky překladu ukazují, že přístavní správa má čich na správná opatření v těžkých časech. Rotterdam se s krizovými projevy vypořádává dobře. To je skvělé znamení pro celý sektor,“ řekl.
Základní startovací pozice pro diskusi o vývoji trhu se v Rotterdamu odvíjela od myšlenky provázat sazby s inflací. Poplatky by tak měly letos vzrůst o 1,3 procenta. Toto zvýšení však bude současně jednorázově ve všech segmentech kompenzováno slevou ve stejné výši. Současně správa zachová i loňskou slevu ve výši tří procent.
Kromě toho přístavní správa se svými partnery připravila i další dílčí slevy, především 1 €/TEU pro kontejnery v námořní dopravě a 1,50 €/TEU u feederového provozu. Rotterdam si od obou opatření slibuje posílení pozice hlavního tranzitního bodu pro zboží z/do severozápadní Evropy a Baltu. Pro ostatní (nekontejnerizované) kusové zboží slevu z administrativních důvodů zavede až 1. července.
Průběžný monitoring Partneři budou pečlivě monitorovat vývoj jednotlivých segmentů trhu (kontejnery, tekuté, hromadné a ostatní zboží) a v případě nepříznivého vývoje správa sazby přístavních poplatků dále upraví. V případě vnitrozemské vodní dopravy bude přístav sledovat ekologické aspekty: „čisté“ lodě budou platit méně, provozovatelé plavidel zatěžujících výrazněji životní prostředí naopak připlatí.
Poplatky jsou pro správu přístavu významným zdrojem příjmů. Platí je rejdaři, jejichž lodě jsou v zařízeních přístavu odbavovány. V roce 2010 získala přístavní správa na námořních 275 milionů € a na říčních poplatcích 13 milionů €. Dalších 250 milionů € do jejího rozpočtu přiteklo za smluvní pronájem ploch v Rotterdamu.