Nizozemsko

Rotterdam uvedl do provozu Maasvlakte 2

Rotterdam uvedl do provozu Maasvlakte 2

Největší evropský přístav Rotterdam na konci května po dokončení první fáze výstavby otevřel novou přístavní zónu Maasvlakte 2. Největší rozvojový projekt v celé historii přístavu přinesl 700 hektarů nových ploch a vyžádal si celkové náklady kolem 1,55 miliardy €. „Maasvlakte 2 je bránou doširoka otevřenou pro nejnovější generaci kontejnerových lodí. Nabízíme prostor pro nejmodernější terminály. Přístav se rozrostl o 20 procent, kapacita kontejnerového překladu vzroste na dvojnásobek. Přímo i nepřímo vytvoříme tisíce nových pracovních příležitostí,“ řekla 22. května při slavnostním otevření nové zóny nizozemská ministryně pro infrastrukturu a životní prostředí Melanie Schultz van Haegenová (na snímku).

Vyzdvihla dále skutečnost, že náročný projekt se podařilo dokončit podle harmonogramu a v rámci plánovaného rozpočtu. „Ode dneška je Maasvlakte 2 integrální součástí přístavu. Zóna je dostupná po silnici, po železnici i po vodě. Výstavba dvou kontejnerových terminálů RWG a APMT probíhá podle plánu, do provozu budou obě zařízení uvedena koncem příštího roku. V krátké době však zde budou probíhat jiné aktivity, například překlad zboží z lodě na loď,“ uvedl předseda představenstva rotterdamského přístavního podniku Port of Rotterdam Authority Hans Smits.

Rozsáhlé stavební práce

Rotterdamský přístav má nyní o 700 hektarů více pozemků. Dalších 300 hektarů přibude po dokončení druhé fáze výstavby Maasvlakte 2. Stavební konsorcium PUMA (stavební firmy Boskalis a Van Oord) v rámci první fáze výstavby přemístilo 240 milionů metrů krychlových písku, postavilo 3,5 kilometru dlouhé nábřeží ze sedmi milionů tun kamení a 20 tisíc betonových bloků použitých původně u starého vlnolamu (viz DN 35/12). Nový přívodní Yangtzekanaal je 600 metrů široký a bez problémů jím mohou proplouvat současně dvě obří velkokapacitní kontejnerové lodě, zatímco třetí plavidlo bude ukotveno a odbavováno u nábřeží. Nový Amaliahaven má stejnou orientaci jako převládající jihozápadní větry, takže lodě se nebudou potýkat s nepříjemným prouděním.

Zatím s nižšími náklady

První fáze Maasvlakte 2 podle nynějších odhadů vyjde na 1,55 miliardy €, o 150 milionů € méně, než se původně předpokládalo. Původní rozpočet byl plánován až na 1,9 miliardy €, protože obsahoval navíc i „polštář“ 200 milionů € pro pokrytí nenadálých výdajů vzniklých především odchylkami od původního projektu. Výrazně vyšší náklady ovšem nakonec přinesly pouze úpravy bezpečnostních standardů železničního spojení.

spinner