Port of Gdansk

Slavnostně podepsána smlouva na nový hlubokovodní terminál

Slavnostně podepsána smlouva na nový hlubokovodní terminál

Dne 21. září 2015 zástupci představenstva Námořního přístavu Gdańsk S.A. a firmy OT Logistics S.A. slavnostně podepsali smlouvu o třicetiletém pronájmu plochy, která se nachází v nejrozvinutější části Gdaňského přístavu – ve Vnějším přístavu, hned vedle kontejnerového terminálu DCT a terminálu pro suché hromadné substráty společnosti Severní přístav ze skupiny Sea-Invest.

„Po dokončení vznikne na tomto místě hlubokovodní terminál pro překládku zemědělských produktů, tj. obilnin a krmiv. Plocha o rozloze 26 hektarů společně s přiléhajícím překladištěm železné rudy bude vynikajícím místem pro výstavbu terminálu, díky němuž bude možné nejen zvýšit konkurenceschopnost samotné OT Logistics při manipulaci s agroprodukty, ale také zajistit v Gdaňském přístavu terminálovou infrastrukturu pro tento typ nákladů v takovém měřítku, které v současnosti nemá žádný jiný okolní přístav,“ říká předsedkyně Dorota Raben. Výstavba terminálu v Gdaňském přístavu bude velkou investicí, která může mít vliv nejen na samotný přístav a region, ve kterém se nachází, ale také na celé polské hospodářství.

„Gdaňský přístav byl od prvopočátků polským námořním přístavem, kde se převážně překládalo obilí. Dnes se historie opakuje, protože není vyloučeno, že díky nové investici se Gdaňský přístav již brzy stane opět největším polským přístavem pro překládku obilovin,“ zdůrazňuje předsedkyně Dorota Raben. V souladu se závazky přijatými oběma stranami bude roční překládková kapacita terminálu po dokončení činit alespoň dva miliony tun zboží a investice bude definitivně ukončena v termínu maximálně do 60 měsíců od data předání území, přestože samotný investor oznamuje zprovoznění první etapy investice již za několik měsíců.

Rozhodnutí o výběru Gdaňsku jako lokality takového terminálu, jehož parametry umožní odbavovat největší lodě vyplouvající na Baltské moře, není náhodné. Polsko je jedním z předních evropských producentů obilovin a důležitým hráčem v tomto tržním segmentu. Nyní Polsko zaujímá čtvrté místo v EU v produkci obilovin, druhé místo za Francií v rozloze osevné plochy a čtvrté v EU ve vývozu obilovin, a překládky v polských přístavech představují dokonce 90 procent celého zahraničního obchodu s obilovinami v Polsku. Hlavními zeměmi, do kterých se polské obiloviny vyvážejí, jsou nejen evropské země jako Německo, Španělsko nebo Dánsko, ale také Saúdská Arábie, Maroko nebo Alžírsko.

„Nový hlubokovodní terminál umožní obsluhovat nejen lodní dopravu na kratší vzdálenosti, ale také zámořské linky, a to jak dovozní, tak i vývozní operace. Například v minulém roce Polsko exportovalo a importovalo téměř sedm milionů tun obilovin, z čehož převážnou část tvořila pšenice. Nový terminál bude skvěle zapadat do aktuálně sledovaných tržních trendů a rozvojové strategie Gdaňského přístavu,“ říká předsedkyně Dorota Raben. „Tímto přístav získá nejen dodatečnou překládkovou kapacitu a skvěle propojený hlubokovodní terminál, ale také polského důvěryhodného obchodního partnera, který společně s Gdaňským přístavem bude rozvíjet přístavní činnost na nejrozvinutějších plochách tisíciletého přístavu,“ dodává předsedkyně Dorota Raben.

Rok 2015 je pro Gdaňský přístav nesmírně důležitým obdobím. Skvělé výsledky operátorů překládek lokalizovaných v přístavu, pružně fungující terminály, nové infrastrukturální investice představenstva přístavu a také partnerů čím dál víc potvrzují, že Gdaňský přístav je bezpečným a perspektivním místem pro lokalizaci přístavní činnosti a činností souvisejících s přístavem. Doplnění nabídky přístavu o moderní hlubokovodní terminál pro zemědělské produkty je také dalším důkazem reality, která byla stanovena ve strategii přístavu do roku 2027, ze které vyplývá, že další desetiletí může přinést dokonce ztrojnásobení nákladního objemu v Gdaňsku. Pokud k tomu dojde, bude Gdaňský přístav významný nejen jako kontejnerový přístav, ale také jako přístav hromadných substrátů na nejaktivnějším evropském moři – Baltském moři.

(PR)

spinner