26. srpna 2013
Španělské přístavy loni odbavily celkem 478,8 milionu tun zboží (včetně vnitrostátní dopravy, zásobování a rybolovu), meziročně o čtyři procenta více. Překlad ve Španělsku vykazuje trvalé oživování již od roku 2010 a loňské statistiky pozitivní trend potvrzují. Přístavy se loni dokonce přiblížily rekordnímu objemu překladu (483 milionů tun) z předkrizového roku 2007.
Pokud se potvrdí poslední prognózy a Španělsko v dohledné době čeká oživení hospodářského růstu, lze předpokládat, že 28 přístavních správ, které dohromady řídí činnost 46 státních přístavů, rekordní hranici překoná už letos. Výborných výsledků loni dosáhl zejména Algeciras, který se stal nejvytíženějším přístavem Středomoří. V této pozici vystřídal mnoho let vedoucí francouzský přístav Marseille. Algeciras loni odbavil 88,7 milionu tun zboží (+7 procent) a 4 miliony TEU (+13 procent). Na letošní rok si přístavní správa jako cíl stanovila překonání hranice 100 milionů tun. Významný nárůst loni zaznamenal také přístav Cartagena (meziročně o 33 procent o 8 milionů tun na celkem 30 milionů tun). V jejím případě k tomu rozhodujícím způsobem vedlo zahájení provozu rozšířené rafinerie Repsol.
Ne všechny přístavy rostou
Všechny španělské přístavy si ovšem loni nevedly tak dobře. Celkem jedenáct z nich loni zaznamenalo pokles objemu překladu. Barcelona ztratila 3,2 procenta, zejména v segmentu překladu kontejnerů, Bilbao dokonce 7,8 procenta (propad zakázek od Petronoru), La Luz 2 procenta (pokles překladu pro MSC) a Málaga 5,4 procenta (méně zakázek od rejdařství Maersk).
Překlad se výrazně koncentruje v největších obchodních přístavech země: na pětici nejvýkonnějších námořních přístavů – Algeciras, Valencii, Barcelonu, Tarragonu a Cartagenu – připadlo 55 procent celkového objemu překladu v zemi. Překlad kontejnerizovaného zboží tvořil více než třetinu (35 procent) a od roku 2007 se zvýšil o 7 procent.