22. prosince 2014
Mezinárodní federace spedičních svazů FIATA je přesvědčena, že nastal vhodný čas pro to, aby největší světová kontejnerová rejdařství jasně vysvětlila rostoucí počet nejrůznějších příplatků, které zavádějí k základním přepravním tarifům. FIATA hájí zájmy zasilatelů a poskytovatelů logistických služeb, přes národní asociace sdružuje více než 40 tisíc firem zaměstnávajících osm až deset milionů lidí ve 150 zemích světa.
Předseda institutu FIATA pro multimodální dopravu Robert Keen uvedl, že naprosto rozumí, proč jsou zaváděny palivový příplatek a příplatek za změnu směnného kurzu měn, ale další a další příplatky vytvářejí netransparentní systém. Zasilatelé a logistické firmy se setkávají stále častěji s tím, že rejdaři vyžadují příplatky „s nesrozumitelnými názvy a za podivnými účely“.
„V minulosti jsme mohli očekávat přirážky kryjící administrativní poplatky nebo příplatky v době špičky sezony. Nyní se setkáváme s tím, že máme platit poplatek za čištění kontejnerů a podobné věci, a to bez jakýchkoli důkazů, na základě čeho jsou příplatky vlastně kalkulovány a k čemu nakonec opravdu slouží,“ řekl Robert Keen. FIATA registruje příplatky za ztráty způsobené váznoucím odbavením v námořních přístavech, za kterými stojí pracovněprávní spory, nebo příplatky za silniční dopravu, které jsou zdůvodňovány akutním nedostatkem profesionálních řidičů. Členové FIATA ostře kritizují nové a nové příplatky, které nejsou ničím jiným než zvyšováním cen bez náležitého důvodu.