9. dubna 2017
Rejdařství Hamburg Süd ve spolupráci se svým švédským zákazníkem Electrolux spustilo pilotní projekt ke snížení emisí oxidu siřičitého (SO2) v přístavu Iquique v Chile. Během kotvení 1. a 2. března byla kontejnerová loď Santa Clara (7154 TEU) upravena pro provoz pomocných agregátů a ohřívačů ze standardního paliva – těžkého topného oleje – na mnohem čistší námořní palivo MGO. Jen během tohoto pobytu v přístavu provozovatel ušetřil plných 95 procent emisí SO2.
„Inovativnost projektu nespočívá jen v samotné výměně paliva, které je ostatně již předepsáno v ekologicky ostře sledovaných zónách v Severním moři, na Baltu a v Severní Americe, ale i ve skutečnosti, že se obě strany podělily o náklady. Znamená to, že oba partneři společně přispěli k trvale udržitelnému rozvoji. Je to přelomový okamžik v námořní dopravě,“ zdůraznil mluvčí vedení rejdařství Hamburg Süd Ottmar Gast.
V podobném duchu hovořil také ředitel pro globální energetickou strategii Electroluxu Tomas Dahlman: „V posledních pěti letech snížili rejdaři plující na zakázku Electroluxu emise svých plavidel o 35 procent. Dalším krokem, který je součástí naší strategie trvale udržitelného rozvoje, je snižování emisí oxidu siřičitého v přístavech, a to zcela dobrovolně, bez jakýchkoli nařízení. Proto jsme začali v Chile.“
Myšlenka projektu vznikla v pracovní skupině členů CCWG (Clean Cargo Working Group). Výměna paliva v Iquique představuje pilotní fázi projektu, plánuje se rozšíření i na další přístavy v Chile, Mexiku a Peru.
(tj)