4. května 2006
Společnosti Hyundai Heavy Industries (HHI) a Germanischer Lloyd (GL) na konci září loňského roku představily inovovanou studii designu kontejnerové lodi s přepravní kapacitou až třináct tisíc TEU. Na hamburském sympoziu Container Forum korejský výrobce současně naznačil, kam bude směřovat další vývoj kontejnerových lodí. Pro vývoj nového plavidla již byly provedeny všechny důležité propočty a testy a Germanischer Lloyd mohl loď kompletně schválit. Korejský výrobce začal na novou kontejnerovou loď přijímat první objednávky. Nová loď by měla být 382 metrů dlouhá a 54,2 metrů široká. Její ponor by měl dosahovat 13,5 metru, což přibližně odpovídá výši čtyřpatrovému domu. Na dolní palubě bude prostor pro 6320 kontejnerů, které bude možné stohovat v 19 řadách až do deseti vrstev. Na horní palubu se vejde dalších 7210 kontejnerů v jednadvaceti řadách. Loď budou pohánět dva motory, každý o výkonu až 45 000 kW, a dva šrouby. Plavidlo by mohlo vyvinout maximální rychlost až 25,5 uzlu, což odpovídá bezmála 50 km/h. Druhou novinkou – po dvojici motorů – bude rozdělení nákladového prostoru a strojovny. V první fázi studie Hyundai Heavy Industries provedl detailní propočty použití nejen dvojice motorů, ale také hlavního motoru v kombinaci s přídavným či pouze použití jednoho hlavního motoru. Cenové odhady jednotlivých variant, což je hledisko, které loděnice nikdy dříve nepoužívaly, ukázaly, že použití dvojice motorů vyvolá oproti použití jednoho hlavního motoru jen zanedbatelné zvýšení nákladů. Argument pro dvojici motorů Z technického hlediska je nejdůležitější bezpečnost, a to je také hlavní argument pro použití dvou motorů. I v případě poruchy jednoho z motorů bude totiž loď stále schopna manévrovat a dostat se vlastními silami do nejbližšího či cílového přístavu. Velikost strojovny odpovídá přibližně prostoru, do nějž by bylo možné narovnat 4000 TEU. Více než patnáct let zkušeností a zlepšovacích prací hovoří ve prospěch po-užití pohonné jednotky takovýchto rozměrů. Motory a lodní šrouby těchto rozměrů jsou velmi rozšířené a jejich údržba spolu s dodávkami náhradních dílů je relativně snadná a cenově výhodná, uvedl korejský výrobce. Jednomotorová verze by byla obtížně realizovatelná i z dalších důvodů. Například výkon čtrnáctiválcového motoru není dostačující k tomu, aby plavidlo dosáhlo požadované rychlosti, a šestnáctiválcový je zase příliš rozměrný. Co se týče velikosti lodních šroubů, Hyundai Heavy Industries věří, že s průměrem 9,5 metru a hmotností 110 tun bylo dosaženo maxima. Při použití jednoho šroubu by výrobce riskoval, že by mohlo dojít ke vzniku nepřiměřeně vysoké kavitace na jeden lodní šroub. V případě použití dvou šroubů je jejich poškozování menší. Další inovace Novátorské uspořádání nákladového prostoru v přední části lodi dovoluje zvýšení jeho kapacity. Nová loď zároveň splní mezinárodní předpisy o ochraně palivových nádrží, protože se nacházejí v chráněné oblasti pod nákladovým prostorem. Dalším pozitivem je redukce ohybů a zvýšení tuhosti trupu. Po více než rok a půl trvající spolupráci firem Germanischer Lloyd a Hyundai Heavy Industries byly provedeny cenové kalkulace všech částí lodi. Současně byla zpracována studie, jejíž zpracovatelé měli za úkol z nákresů zjistit, kolik kontejnerů bude loď schopna pojmout, naprojektovat uložení palivových nádrží a také analyzovat pevnost trupu. Dalšími zjišťovanými aspekty byly například konstrukce strojovny, vliv vibrací či optimální umístění komínů. Dodací lhůta nového plavidla se bude pohybovat od devíti do deseti měsíců, ale vzhledem k množ- ství zakázek, které loděnice mají, bude dodání možné nejdříve v roce 2009. Současní giganti Dosud největší kontejnerová loď Europe, která patří rejdařství China Shipping Container Lines Co. Ltd. (CSCL), má kapacitu 8495 TEU. Naložená má ponor 14,5 metru. Letos hodlá společnost CSCL do provozu nasadit i kontejnerovou loď o kapacitě 9200 TEU. Čínské rej-dařství patří mezi deset největších námořních dopravců na světě. Je možné, že v budoucnu využije i služeb korejského výrobce gigantických kontejnerových lodí a rozšíří svou flotilu. Firma Hyundai Heavy Industries byla založena v roce 1973. Její loděnice ve městě Ulsan v Koreji je v současné době největší na světě. S více než 25 tisíci zaměstnanci HHI dodává přibližně 70 lodí ročně a eviduje objednávky na dalších 145 lodí. Již koncem loňského roku získala objednávku na dodání čtyř kontejnerových lodí o kapacitě 9700 TEU pro hamburského rejdaře Clause Petera Offena. Ing. Jaromír Široký, Ph. D., Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera