24. září 2006
Tonáž víceúčelových nákladních plavidel se od roku 2002 zvýšila jen velmi mírně, jejich průměrné stáří vzrostlo z 21,8 na 22,6 roku. V posledních dvou letech však rejdaři začali opět více investovat do plavidel, která jsou schopna přepravit cokoli, co nepojme kontejner. Takový je závěr studie, kterou v červenci zveřejnil německý Výzkumný ústav námořního hospodářství a logistiky (ISL) se sídlem v Brémách. Po všech mořích světa se na počátku letošního roku plavila flotila 16 544 víceúčelových nákladních lodí, mezi něž se vedle plavidel pro kusové zboží řadí i lodě pro speciální a chladírenskou přepravu a Ro-Ro provoz. Její celková tonáž byla s 97,4 milionu tdw pouze o 1,3 milionu tdw vyšší než v roce 2002. Celkový počet lodí flotily dokonce klesl – z 16 770 na 16 544. Flotila se současně stále více diferencuje. Podle údajů ISL se zvyšuje počet lodí s jednou palubou (Single deck, především pro speciální přepravy), zatímco počet vícepalubových (Multi deck), chladírenských a Ro-Ro lodí klesá. Poslední údaje podle ISL svědčí o tom, že se dlouhodobý trend snižování tonáže v roce 2004 zastavil. V obou posledních letech již rejdaři uvedli do provozu více tonáže, než kolik vyřadili. Výrazně se mezi nimi zvyšuje zejména poptávka po nových lodích – v případě víceúčelových nákladních plavidel zpracovatelé studie její nárůst loni kvantifikovali na 41,8 procenta. Již v loňském roce díky tomu kapacita flotily vzrostla meziročně o 2,2 procenta. Více než 71 procent všech plavidel, respektive dvě třetiny tonáže, byly uvedeny do provozu před rokem 1991. ISL předpokládá, že v dohledné době půjde „do šrotu“ plná desetina tonáže (3400 plavidel s 10,6 milionu tdw).