14. dubna 2013
Po čínském Novém roce se znovu rozhořel boj o přepravní tarify na Dálném východě. S ohledem na slabší poptávku to však nebudou mít kontejnerová rejdařství jednoduché – šanghajský index exportních sazeb SCFI například v posledním únorovém týdnu poklesl o 3,6 procenta. Řada čínských výrobních podniků měla firemní dovolenou, mnoho skladů se krátkodobě téměř vyprázdnilo.
Pro rejdaře to znamená čekání na nové příležitosti. Mezitím se museli poklesu zakázek přizpůsobit a na čas nabídku volných kapacit omezit. Podle všeho ne dostatečně, takže například londýnský World Container Index v polovině února ukázal další pokles tarifů.
Na začátku března podle indexu SCFI klesly tarify u přeprav ze Šanghaje do severní Evropy o dalších 9,5 procenta na 999 USD/TEU, u přeprav do Středomoří byl zaznamenán pokles o 7,1 procenta na 960 USD/TEU. Během tří týdnů registroval SCFI u přeprav do severní Evropy propad o 300 USD/TEU, tedy o polovinu z plánovaného zvýšení tarifů ohlášeného velkými kontejnerovými rejdařstvími na polovinu března.
Rejdaři se přitom stále nezbavují nadbytečných kapacit. Velikost kontejnerových flotil v posledních měsících stále roste, do provozu přicházejí nebo mají přijít další nové lodě. Současná plavidla přitom nikdo nevyřazuje z provozu a pronajímané lodě ani nemíří zpět ke svým vlastníkům.