30. března 2015
Vše nasvědčuje tomu, že rok 2015 bude pro Gdaňský přístav neméně zajímavý a slibný jako rekordní rok 2014. Již dnes je oficiálně známo, že Gdaňský přístav už poněkolikáté získal druhé místo na Baltu v počtu přeložených kontejnerů a sedmé místo v rámci celkového objemu překládek. Necelé dva měsíce od ukončení výjimečně úspěšného období přináší rok 2015 další pro přístav důležité události, které se bezpochyby zapíší do historických análů Gdaňského přístavu.
Ve druhé polovině února letošního roku připlula do DCT Gdaňsk, aktuálně největšího kontejnerového terminálu na Baltu, loď Majestic Maersk a tímto zahájila nový, několik měsíců dopředu avizovaný společný servis dvou gigantů kontejnerového trhu na světě – rejdařů Maersk a MSC (Mediterranean Shipping Company). Je to první událost tohoto typu v Polsku. Tito giganti uzavřeli v minulém roce desetiletou smlouvu, na jejímž základě vytvořili alianci, která působí na trhu jako 2M. Takové rozhodnutí z hlediska flotily dvou největších kontejnerových rejdařů na světovém trhu by nemělo udivovat, protože v době čím dál náročnějšího trhu se ve světové kontejnerové přepravě zaznamenává mezi rejdaři stále častější rozhodnutí o sdružování námořních linek do aliancí. Toto řešení umožňuje kumulovat velkou hmotnost nákladu a přemístit ji blíže k cílovým místům.
Tento trend doprovází skutečnost, že rejdaři používají stále větší lodě, které na jedné straně umožňují dodatečné úspory, na druhé straně ale zužují seznam přístavů, do kterých mohou gigantická plavidla zavítat. Čím dál větší význam mají přístavy přizpůsobené odbavování velkých lodí, jakož i taková střediska, která mají status hubu. Jedním z nich je právě Gdaňský přístav, do kterého již pět let pravidelně připlouvají zaoceánské lodě a spojují tak daleký šanghajský přístav s Polskem. Na své cestě každý týden vplouvají do takových přístavů, jako jsou korejské Busan a Gwangyang, čínské Ningbo, Yantian, Hongkong, ale také Singapur, malajsijský Tanjung Pelepas, britský Felixstowe, nizozemský Rotterdam, německý Bremerhaven a dánský Aarhus.
S myšlenkou na předpokládaný nárůst objemu kontejnerů směřujících do Gdaňska zprovozní terminál DCT Gdaňsk v nejbližších týdnech další, již šestý nábřežní portálový jeřáb typu Post-Panamax a zvýší tak roční kapacitu překládek až na 1,5 milionu TEU. Před měsícem terminál předal staveniště pro realizaci další důležité investice – výstavbu druhého nábřeží v Gdaňském přístavu pro odbavování největších kontejnerových lodí na Baltu. Nová investice s hodnotou téměř 300 milionů €, jejíž ukončení se plánuje v roce 2016, zvýší překládkovou kapacitu gdaňského terminálu na tři miliony TEU.
Poslední dekáda v historii Gdaňského přístavu je výjimečně vydařená. Přinesla více než sedmnáctinásobný nárůst překládek kontejnerů, téměř pětinásobný nárůst překládek obilnin a asi šestinásobný nárůst objemu smíšených nákladů – výsledky, o jakých se před několika lety nikomu ani nesnilo. Bezpochyby je takový postupný a neslábnoucí rozvoj Gdaňského přístavu výslednicí nejen skvělé kondice polské ekonomiky, ale také důvěry klientů, promyšlených investic a výhledové strategie činností, které, jak ukazují události tohoto roku, přitahují do Gdaňska nejvýznamnější tržní giganty. Giganty, kteří v této lokalitě vidí výhodné a příznivé podmínky pro rozvoj námořního byznysu a činí tak s každým dalším rokem z Gdaňského přístavu náročnějšího a důstojnějšího soupeře v baltském prostoru.
Marketingová kancelář Správa námořního přístavu Gdańsk S.A.