2. ledna 2013
Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu projednal na konci listopadu návrh nařízení Evropské komise o nových pravidlech likvidace vysloužilých námořních lodí. V zemích Evropské unie se každoročně vyřazuje více než tisíc velkých starých lodí, které se pak likvidují bez ohledu na mezinárodní standardy v rozvojových zemích. Evropská komise se proto pro jejich demontáž rozhodla navrhnout nová jasná pravidla.
Do budoucna se bude počet plavidel určených k likvidaci zvyšovat. Jednak vyprší přechodná lhůta pro možnost provozování tankerů s jednoplášťovým trupem, jednak se budou rejdaři muset zbavit velkého počtu zastaralých konvenčních nákladních lodí. Většina vysloužilých evropských lodí se likviduje na pobřeží zemí, jako je Indie, Pákistán nebo Bangladéš. Při jejich demontáži se v drtivé většině případů nedodržují žádné ekologické či bezpečnostní předpisy. Přinejmenším kvůli přítomnosti nebezpečných látek na palubách (například azbestu) je proto nutné jejich likvidaci regulovat.
Problematiku sice upravují dvě mezinárodní dohody – Basilejská úmluva z roku 1992, která obecně řeší nakládání s nebezpečným odpadem, a především „silnější“ Hongkongská úmluva –, ale v praxi to není nic platné. Hongkongská úmluva totiž začne platit, teprve až ji podepíše patnáct států reprezentujících 40 procent světové obchodní flotily a nejméně tři procenta objemu lodí určených k likvidaci. To však s největší pravděpodobností nelze očekávat před rokem 2020. Evropská komise se proto rozhodla sama jednat a nejnovější iniciativou snížit procento nehod personálu a omezit zdravotní rizika během rozebírání lodí. Slibuje si i nezanedbatelný přínos opatření pro životní prostředí.
Východiskem návrhu Hongkongská úmluva
Návrh Evropské komise vychází z Hongkongské úmluvy a předpokládá, že Brusel povolí „odkládání“ vyřazených evropských plavidel pouze na schválených „hřbitovech lodí“ v jihovýchodní Asii. Ekologické organizace jako Greenpeace nebo specializovaná Shipbreaking Platform s tímto záměrem nesouhlasí a věří, že Evropský parlament toto ustanovení z návrhu Evropské komise vypustí. Uvítaly naopak snahu Evropské unie finančně podpořit rejdaře, aby lodní hřbitovy v jihovýchodní Asii nevyužívali. Evropští rejdaři jsou k iniciativě Evropské komise do značné míry skeptičtí. Kritizují skutečnost, že nepočkala na to, až vstoupí Hongkongská úmluva v platnost, a neúměrně a jednostranně je zatěžuje. Místo vlastní akce měla podle nich Evropská komise více působit na členské země, aby globální úmluvu schválily. Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu bude návrh znovu projednávat v únoru 2013, následně v dubnu by měl rozhodnout celý Evropský parlament.