16. března 2006
Společnost Bremen Keyports Marketing GmbH minulý týden v Praze slavnostně představila své zastoupení pro Českou republiku. Dopravní noviny při této příležitosti položily několik otázek jejímu výkonnému řediteli Uwe Willovi. „Mohl byste novou společnost Bremen Keyports Marketing GmbH krátce představit? Jaké jsou její hlavní úkoly?“ „Bremen Keyports Marketing GmbH je nová společnost zaměřená na marketing a podporu obchodních aktivit brémských přístavů. Na trhu působí od počátku loňského roku jako dceřiná společnost bremenports GmbH Co. & KG (s podílem 51 %) a BHV Bremische Hafenvertretung e. V. (s podílem 49 %). Společnost se stala spojovacím článkem mezi zákazníky a partnery brémských přístavů a přístavním hospodářstvím. Navíc společnost převzala od bremenports GmbH & Co. KG marketingové úkoly svěřené mateřské společnosti hansovním městem Brémy. Od nové společnosti očekáváme ještě lepší, jednotnější a efektivnější prezentaci přístavů, než jak tomu bylo dosud. Očekáváme od této společnosti, že nám pomůže vytvářet celkové a kooperativní řešení ku prospěchu přístavního hospodářství i partnerů našich přístavů. Chceme být jakýmsi uzlovým bodem pro zákazníky a partnery přístavů v Brémách a Bremerhavenu. Ve spojení s přístavní společností bremenports jim budeme moci nabízet ještě širší paletu služeb.“ „S jakými výsledky zakončily Brémské přístavy loňský rok?“ „Brémské přístavy v loňském roce dosáhly opět nového rekordu: v přístavech Brémy a Bremerhaven se přeložilo více než 54 milionů tun zboží. Brémské přístavy tak v posledních deseti letech zaznamenaly nárůst o 74 procent. Zvláště výborného výsledku jsme dosáhli v překladu kontejnerů a automobilů. Kontejnerů se přeložilo 3,7 milionu TEU, což bylo oproti roku 2004 o 7,7 procenta více. V překladu automobilů přístav Bremerhaven potvrdil první pozici v Evropě i na světě, když přeložil 1,5 milionu vozidel. Brémské přístavy si drží významnou pozici rovněž v překladu konvenčního zboží, který loni oproti předchozímu roku vzrostl o 7,7 milionu tun (+12 procent). Překlad hromadného zboží hrál méně významnou roli, i když s téměř deseti miliony tun (především železné rudy a uhlí pro brémské ocelárny) to byl rovněž významný výsledek. Přesto došlo v překladu hromadného zboží k poklesu o 7,1 procenta.“ „Jaké byly objemy přeprav mezi brémskými přístavy a Českou republikou?“ „Přeprava do a z České republiky loni vzrostla o 26 procent. S téměř 700 tisíci tunami je ČR druhým nejvýznamnějším partnerem brémských přístavů, těsně za Rakouskem, ale výrazně před Maďarskem.“ „Jak se na loňském příznivém vývoji podílel přístav Bremerhaven a jak přístav Brémy?“ „Protože v Bremerhavenu se usku-tečňují téměř výhradně takzvané ,rychlé přepravy‘, tedy překlad kontejnerů automobilů,hraje tamní přístavní skupina významnější roli. V Bremerhavenu bylo loni přeloženo téměř 39 milionů tun zboží, v přístavu Brémy to bylo téměř 14 milionů tun. V přístavu Brémy jsme – jak již bylo uvedeno – zaznamenali velmi potěšitelný nárůst v překladu konvenčního kusového zboží, který vytváří nové pracovní příležitosti.“ „Jaký vývoj a významné události očekáváte v letošním roce? V jaké fázi se nachází výstavba kontejnerového terminálu CT4 a projekt výstavby terminálu JadeWeserPort ve Wilhelmshavenu?“ „Dělat prognózu na letošní rok teprve po dvou měsících je jako hádat z kávové sedliny. Vycházíme však z nárůstu překladu, především kontejnerů, ale také konvenčního kusového zboží. Brémy proto usilují o rozšíření stávajících přístavních zařízení. Již na podzim letošního roku uvedeme do provozu první nové kotviště na rozšiřované přístavní hrázi CT4 v Bremerhavenu. Práce pokračují podle časového harmonogramu. Na přelomu let 2007/2008 by měla na nové, 1681 metrů dlouhé přístavní hrázi být k dispozici celkem čtyři kotviště pro obří kontejnerové lodě. Hráz pak bude měřit téměř pět kilometrů. Na významném budoucím projektu vybudování hlubokomořského kontejnerového ter-minálu JadeWeserPort se město Brémy podílí ze 49,9 procenta prostřednictvím společnos-ti bremenports GmbH & Co. KG. Brémy mají velký zájem na tom, aby se nový přístav stal doplňkem ke kontejnerovému terminálu v Bremerhavenu. V současné době běží ještě jedno velmi náročné výběrové řízení, a to na udělení koncese provozovatele. Nezávisle na tomto řízení byla zadána také výběrová řízení na provedení prací v nejdůležitější části stavby. Toto zadání zahrnuje stavbu 1,7 kilometru dlouhé hráze, severního a jižního náspu, úpravy plochy o rozloze 370 hektarů a bagrovací práce kvůli přeložení plavební dráhy a včetně vybudování vjezdu do přístavu. Přístav by měl být uveden do provozu na přelomu let 2009/2010, věříme, že za účasti brémského překladního podniku – největšího kontejnerového překladiště v Evropě.“ Petr Jechort