7. února 2011
Na prvním místě světového žebříčku největších kontejnerových rejdařů se loni podle informací portálu AXS Alphaliner s velkým náskokem umístilo dánské rejdařství Maersk Line s celkovou kapacitou 2,15 milionu TEU. Meziročně ji kodaňský rejdař loni zvýšil zhruba o čtyři procenta. Jeho – co do kapacity – nejbližší konkurenti však loni posilovali ještě rychleji.
V pořadí druhé rejdařství Mediterranean Shipping Company se sídlem v Ženevě rozšířilo kapacitu o 25 procent na 1,86 milionu TEU. Jeho podíl na globální nabídce se zvýšil z 11 na 12,6 procenta. Francouzské rejdařství CMA CGM z Marseille posílilo kapacitu o 19 procent. Jako aktuální trojka trhu zvýšilo svůj podíl na celkové nabídce na trhu z předloňských 7,5 na 8,2 procenta. Tomu odpovídá i pokles tržního podílu Maersk Line z 15,1 na 14,5 procenta.
Vedoucí trojice kontejnerových rejdařství měla ke konci loňského roku na trhu podíl 35,3 procenta, o dva procentní body vyšší než o rok dříve (33,3 procenta).
Pořadí se bude dále měnit
Krátký pohled na seznam objednávek nových plavidel ukazuje, že pořadí jednotlivých rejdařů se může dále měnit. MSC hodlá flotilu rozšířit o 40 lodí s kapacitou 0,46 milionu TEU. Maersk Line objednal 54 lodí s kapacitou 0,34 milionu TEU. V aktuálním pořadí osmý čínský rejdař Cosco oznámil objednávku 38 plavidel s kapacitou 0,31 milionu TEU.
Loni v tomto směru dokázal nejvíc německý Hapag-Lloyd, který celkovou kapacitu flotily (včetně pronajatých lodí) zvýšil o čtvrtinu na 0,6 milionu TEU. Díky tomu v žebříčku největších kontejnerových rejdařství světa přeskočil koncern APL a zařadil se na pátou příčku.
n