Kontejnerová plavba

Vedoucí tři rejdaři dále zvyšují podíl na trhu

Vedoucí tři rejdaři dále zvyšují podíl na trhu

Na prvním místě světového žebříčku největších kontejnerových rejdařů se loni podle informací portálu AXS Alphaliner s velkým náskokem umístilo dánské rejdařství Maersk Line s celkovou kapacitou 2,15 milionu TEU. Meziročně ji kodaňský rejdař loni zvýšil zhruba o čtyři procenta. Jeho – co do kapacity – nejbližší konkurenti však loni posilovali ještě rychleji.

V pořadí druhé rejdařství Mediterranean Shipping Company se sídlem v Ženevě rozšířilo kapacitu o 25 procent na 1,86 milionu TEU. Jeho podíl na globální nabídce se zvýšil z 11 na 12,6 procenta. Francouzské rejdařství CMA CGM z Marseille posílilo kapacitu o 19 procent. Jako aktuální trojka trhu zvýšilo svůj podíl na celkové nabídce na trhu z předloňských 7,5 na 8,2 procenta. Tomu odpovídá i pokles tržního podílu Maersk Line z 15,1 na 14,5 procenta.

Vedoucí trojice kontejnerových rejdařství měla ke konci loňského roku na trhu podíl 35,3 procenta, o dva procentní body vyšší než o rok dříve (33,3 procenta).

Pořadí se bude dále měnit

Krátký pohled na seznam objednávek nových plavidel ukazuje, že pořadí jednotlivých rejdařů se může dále měnit. MSC hodlá flotilu rozšířit o 40 lodí s kapacitou 0,46 milionu TEU. Maersk Line objednal 54 lodí s kapacitou 0,34 milionu TEU. V aktuálním pořadí osmý čínský rejdař Cosco oznámil objednávku 38 plavidel s kapacitou 0,31 milionu TEU.

Loni v tomto směru dokázal nejvíc německý Hapag-Lloyd, který celkovou kapacitu flotily (včetně pronajatých lodí) zvýšil o čtvrtinu na 0,6 milionu TEU. Díky tomu v žebříčku největších kontejnerových rejdařství světa přeskočil koncern APL a zařadil se na pátou příčku.

n

spinner