Pojištění plavidel

Větší lodě přinášejí i větší rizika, obětí jsou pojišťovny

Větší lodě přinášejí i větší rizika, obětí jsou pojišťovny

Překotné zvětšování nákladních plavidel v kombinaci se stále četnějšími přírodními katastrofami vytváří enormní tlak na pojišťovny. Pojišťovací instituce proto ve stále větší míře vyžadují spolupráci dopravců při provádění preventivních opatření. Tornáda, tsunami, srážky plavidel, požár nákladu… Seznam katastrof, který sestavují pojišťovny, je skutečně velmi dlouhý. Vzhledem k tomu, že pojistné sazby nejsou nijak extrémně vysoké, vykazují pojišťovny zaměřené na odvětví dopravy stále častěji ztrátu. Dokazuje to například nejnovější přehled pojistných plnění a sazeb, který zveřejnila Mezinárodní unie námořních pojišťoven IUMI.

I když napříč všemi segmenty dopravního pojištění se loni pojistné platby zvýšily v průměru o pět procent na celkovou částku 33 miliard USD, nárůst závažných škodních událostí směřuje mnohé pojišťovny do červených čísel. Podle expertky norského sdružení pojišťoven Astrid Seltmannové se pojištění námořního kaska pohybuje již sedmnáctý rok za sebou „na hranici rentability“. Pokud pojistná plnění dosahují zhruba 80 procent sumy vybraného pojistného, stačí přičíst náklady pojišťoven na správu pojistek a vlastní provoz v rozsahu 20 až 30 procent a výsledkem je spolehlivé překročení sta procent – tedy ztráta, řekla.

Příčinou potíží je velký převis na straně nabídky. Pojišťoven je na trhu příliš mnoho, což stlačuje ceny pojistek. Pojišťovnictví také zůstává nadále oblíbenou oblastí pro investice fondů rizikového kapitálu a nejsou žádné přesvědčivé signály o tom, že by se z tohoto segmentu hodlal v dohledné době stáhnout. Extrémní přetlak je dobře vidět v klíčové oblasti, námořním kasku. Plnění v případě kombinovaného pojištění obří kontejnerové lodě s kapacitou 13 tisíc TEU plus samotného nákladu může velké dopravní pojišťovny, jako je Allianz nebo Swiss Re, přijít na částku přesahující 500 milionů €. . O rizicích pojištění stále větších námořních plavidel se v pojišťovacím sektoru velmi intenzivně diskutuje. Současně však nemají provozovatelé flotil obřích kontejnerových lodí nejmenší problém třeba v Londýně nebo ve Skandinávii najít pojišťovací společnost schopnou a ochotnou kontrakt podepsat. Zdá se, že ani v případě hypotetického zvýšení cen pojistek nebudou rejdaři při objednávání nových, stále větších lodí ochotni „přišlápnout brzdu“. Zvýšené náklady na pojištění pro ně podle všeho nepředstavují závažnější problém.

spinner