1. června 2013
Nový německý hlubokovodní přístav Jade-Weser-Port ve Wilhelmshavenu přinesl loni svému provozovateli, německé přístavní skupině Eurogate, výraznou ztrátu. Vedení koncernu očekává, že se ze ztráty nevymaní ani letos. Podle předsedy jeho představenstva Thomase Eckelmanna však Eurogate s vysokými náklady při zahájení provozu počítala a byla na ně připravena.
Do konce loňského roku bylo ve Wilhelmshavenu přeloženo jen 26 tisíc TEU. Na vině byla podle vedení Eurogate pokračující slabá výkonnost evropské a světové ekonomiky a také skutečnost, že rejdařství Maersk zrušilo službu do Jižní Ameriky, s níž plány Eurogate pro Jade-Weser-Port počítaly. „Služba bude znovu obnovena,“ ujistil ředitel správy Eurogate ve Wilhelmshavenu Emanuel Schiffer.
Konkrétní prognózu pro Wilhelmshaven však vedení Eurogate zatím stále odmítá zveřejnit. Je jasné, že původně plánovaný objem 700 tisíc TEU je v současné době nerealistický, ale i podstatně nižší odhad Thomase Eckelmanna – 100 tisíc TEU – se s ohledem na dosavadní výkony jeví jako hodně nadsazený. Podle Emanuela Schiffera je nyní prioritou přístavu získání zakázek druhého rejdařství. Bude také muset připravit podmínky pro posílení železničního spojení s vnitrozemím. Wilhelmshaven má být napojen na intermodální síť Eurogate spoji s denní frekvencí. Přístav bude obsluhovat také dceřiná společnost Deutsche Bahn Transfracht.
Jinak byl pro Eurogate loňský rok i přes slabý start přístavu Jade-Weser-Port poměrně úspěšný. Terminály v Bremerhavenu zaznamenaly nárůst objemu překladu o tři procenta na 6,1 milionu TEU. Velmi dobře si loni počínaly také důležité italské překladové uzly Gioia Tauro a Cagliari. Marocký Tanger se úspěšně zotavil ze stávkových potíží a po loňských 550 tisících TEU by měl letos překonat hranici jednoho milionu TEU.