Christophe de Korver (Gefco Česká republika) pro DN

„Zájem o námořní přepravu výrazně předčil naše očekávání“

Česká pobočka francouzské společnosti Gefco otevřela na počátku letošního roku v Praze-Ruzyni kancelář zaměřenou na námořní a leteckou přepravu. O zhodnocení prvních měsíců jejího provozu a představení celosvětových aktivit skupiny Gefco na poli námořní přepravy jsme požádali generálního ředitele společnosti Gefco Česká republika Christopha de Korvera.

„Můžete přiblížit služby, které Gefco poskytuje v oblasti námořní přepravy?“

„Dříve jsme se domnívali, že se Gefco bude orientovat převážně na evropský kontinent. Vybudovali jsme proto velmi hustou síť silniční a železniční přepravy a námořní přepravu jsme nabízeli pouze do Velké Británie. Díky novému podmořskému tunelu sice přestala být i v tomto případě přeprava po moři nutná, ale pro přepravy automobilů do střední a severní části Velké Británie – konkrétně do přístavů Sheerness a Killingholme – nadále velmi intenzivně využíváme kombinaci námořní a silniční přepravy.

Jih Velké Británie naopak zásobujeme převážně tunelem. Mimochodem: Gefco je v současné době zřejmě největším zákazníkem společnosti Eurotunnel, která provoz pod Lamanšským průlivem zajišťuje. Tunel však již mnohdy pro naše objemy přeprav nepostačuje. Hojně proto využíváme rovněž přeprav Ro-Ro, především mezi přístavy Nantes a Vigo, mezi Barcelonou a Koperem a mezi Vigem a Bremerhavenem. Posledně jmenovaný přístav používáme rovněž pro přepravu automobilů, především pro zákazníky v Německu a Skandinávii.“

„Kdy začalo Gefco budovat celosvětovou síť služeb v oboru námořní přepravy?“

„K masivnímu rozvoji námořní, ale také letecké přepravy došlo poté, co náš hlavní zákazník – automobilka Peugeot/Citroën – začal budovat továrny v Jižní Americe. To přineslo zásadní změnu do naší koncepce. Protože řada dodavatelů pro tyto jihoamerické továrny sídlí v Evropě, začali jsme zajišťovat dodávky komponent letecky. Provádíme rovněž předkompletaci některých dílů, které pak posíláme po moři v kontejnerech.“

„Kterými dalšími směry hodlá Gefco expandovat?“

„Po Jižní Americe je naší další metou Asie, kde jsme si vytkli dva hlavní cíle. Prvním z nich je samozřejmě Čína, kde již máme zastoupení v Šanghaji, Pekingu, Wuhanu a Hongkongu.

Další klíčovou asijskou zemí je také Indie, kde zatím Gefco nemá vlastní zastoupení, ale v brzké době tam určitě vznikne. Zatím na indickém trhu působíme prostřednictvím partnerské firmy.“

„Které firmy kromě PSA Peugeot Citroën patří v námořní přepravě k vašim nejvýznamnějším zákazníkům?“

„Je třeba si uvědomit, že v námořní přepravě existují dvě ligy: liga rejdařů, kteří zajišťují ty největší obchody, a liga klasických přepravců. Pokud se objeví možnost získat nějaký velký kontrakt, klasičtí přepravci nemají šanci rejdařům konkurovat. Naši zákazníci jsou tedy z části ty firmy, pro něž zajišťujeme kompletní přepravní servis, takže již nikoho dalšího nepotřebují. Takovou firmou je pro Gefco v současné době například PSA. Pro ostatní zákazníky zajišťujeme přepravu menších objemů zboží; mnohdy nejde ani o celé kontejnery, ale pouze o jejich částečné doplňování.

Kromě PSA jsou našimi významnými zákazníky například společnosti Delphi a Continental, které vyrábějí součástky pro automobily, dále L’Oréal, IKEA či Valeo, jejíchž několik dodavatelů se nachází v severní Africe. Zboží odtud proto konsolidujeme v přístavech Marseille a Barcelona.“

„Kdy se Gefco začalo věnovat námořní přepravě v České republice?“

„V České republice jsme začali služby overseas – tedy námořní a leteckou přepravu – poskytovat loni na podzim. Pobočku jsme oficiálně otevřeli letos v lednu na ruzyňském letišti v Praze. Nejprve jsme si mysleli, že letecká přeprava bude žádaná podstatně více než námořní, ale poněkud jsme se spletli. V současné době přepravujeme v rámci služeb overseas zhruba 75 procent zboží po moři a zbytek letecky. Náš měsíční obrat nyní činí kolem 1,4 milionu Kč, což je jen asi jedno procento celkového měsíčního obratu Gefco Česká republika. Přepravní objemy však rychle rostou, zvláště díky obchodní výměně mezi Českou republikou a Asií.“

„Které přístavy pro přepravu do a z České republiky používáte nejvíce?“

„Pro přepravy do a z České republiky používáme hlavně přístav Hamburk, kde má Gefco silné zastoupení. Soustřeďujeme tam totiž zboží z celé střední Evropy. Z České republiky vypravujeme dva až tři kontejnery denně.

Maďarská pobočka Gefca se však v současné době začíná více zaměřovat na rumunský přístav Konstanca, který by se v dálnovýchodních přepravách mohl do jisté míry stát alternativou vůči Hamburku.

Pro přepravu automobilů z České republiky i ze Slovenska používáme slovinský přístav Koper, kde jsme letos v květnu otevřeli pobočku. Dříve jsme tyto přepravy směřovali do přístavu Marseille.“

„Připravujete v rámci služeb overseas nějaké novinky?“

„Pro střední Evropu bez Německa připravujeme nový projekt. Půjde o stálou objednávku určitého přepravního prostoru pro leteckou přepravu mezi Šanghají a Frankfurtem nad Mohanem. Posuzovali jsme sice i nabídky jiných letišť – v Praze, Budapešti či Vídni –, přeprava letadlem do Frankfurtu a následně po silnici do ČR se však ukázala jako cenově nejvýhodnější. Například s leteckou společností Korean Air, která provozuje přímý spoj mezi Dálným východem a Prahou, bychom urychlili přepravu asi o jeden den, cenově by to však bylo dražší.

Do budoucna si mnoho slibujeme od spolupráce s přístavem Koper. Jeho intenzivnější využití se však zatím ve srovnání s Hamburkem jeví také jako finančně nepříliš výhodné.“

Petr Jechort

spinner