17. září 2009
Všechna kontejnerová rejdařství se v prvním pololetí letošního roku ponořila do červených čísel. Jejich snaha zvýšit tarify a vymanit se tak z příjmové krize totiž naráží na přetrvávající ostrý konkurenční boj. Pět největších, na burzách kotovaných kontejnerových rejdařství – Hanjin Shipping, Neptune Orient Lines (NOL/APL), Orient Overseas Shipping Lines (OOCL), Hapag-Lloyd/Tui a Maersk Line – oznámilo za prvních šest měsíců úhrnnou ztrátu ve výši 2,3 miliardy USD před zdaněním. Analýza jednotlivých hospodářských výsledků nicméně ukazuje, že je krize nepostihla všechny stejně. S přehledem nejhorší provozní výsledek EBIT zaznamenala flotila dánského koncernu Maersk Line – minus 829 milionů USD. Absolutní číslo sice vypadá hrozivě, ale s ohledem na velký objem přepravy a obrat není jeho výsledek zdaleka tak špatný. Dánská skupina se tak od ostatních odlišuje mnohem nižší provozní ztrátou vztaženou k obratu. Na jednotku přepravy – 20’ kontejner (TEU) – ztratil Maersk „pouze“ 125 USD, zatímco Hanjin 183 USD a NOL/APL dokonce 194 USD. Maersk Line se v konečném důsledku dokonce díky jeho velikosti podařilo tržní podíl nejen obhájit, ale dokonce navýšit. Přepravní výkony rejdařství se snížily jen o relativně nízkých sedm procent, zatímco jeho konkurenti ohlásili za stejné období mnohem horší ztráty (viz tabulka). Ukazuje se, že Maersk zvolil účinnou kontrolu výdajů a vsadil na další zvyšování produktivity. Koncern přistoupil k masivnímu propouštění zaměstnanců na plný pracovní úvazek a část činností přesunul do zemí s nižšími mzdovými náklady. V tomto nastoupeném kurzu hodlá Maersk pokračovat i ve druhé polovině roku. „Jsem přesvědčen, že to nejhorší již máme za sebou. Snad přichází období, kdy můžeme doufat v ,mírné zlepšení‘ u tarifů,“ uvedl v této souvislosti předseda představenstva Nils S. Andersen. n www.maersk.com
KONTEJNEROVÁ REJDAŘSTVÍ: FLOTILY A NOVOSTAVBY
Rejdařství | Flotila v TEU | Podíl charterových lodí | Novostavby v TEU |
---|---|---|---|
Hanjin | 368 825 | 34 | 287 523 |
NOL/APL | 482 702 | 25 | 183 074 |
OOCL | 360 928 | 42 | 129 632 |
Hapag-Lloyd | 495 681 | 47 | 122 500 |
Maersk Line | 2 029 142 | 45 | 408 427 |
VÝSLEDKY KONTEJNEROVÝCH REJDAŘSTVÍ V 1. POLOLETI 2009
Rejdařství | Měna | Obrat | Změna (%) | Provozní výsledek | (EBIT) v milionech USD/EUR | Změna v milionech TEU | Přepravní výkony (%) |
Hanjin | mil. USD | 1998 | –38,6 | –257,0* | –388,8 | 1,399 | –20,6 |
NOL/APL | mil. USD | 2477 | –37,0 | –376,0 | –579,0 | 1,440 | –24 |
OOCL | mil. USD | 2067 | –37,2 | –196,6 | –414,2 | ----- | –17,2 |
Hapag-Lloyd | mil. EUR | 2242 | –24,3 | –483,5 | –616,9 | 2,307 | –16,1 |
Maersk Line | mil. USD | 9817 | –30,0 | 829,0 | –1 209 | 6,600 | –7,0 |
*EBITDA EBITA