Kontejnerová rejdařství

Zdá se, že Maersk Line čelí krizi lépe než konkurence

Všechna kontejnerová rejdařství se v prvním pololetí letošního roku ponořila do červených čísel. Jejich snaha zvýšit tarify a vymanit se tak z příjmové krize totiž naráží na přetrvávající ostrý konkurenční boj. Pět největších, na burzách kotovaných kontejnerových rejdařství – Hanjin Shipping, Neptune Orient Lines (NOL/APL), Orient Overseas Shipping Lines (OOCL), Hapag-Lloyd/Tui a Maersk Line – oznámilo za prvních šest měsíců úhrnnou ztrátu ve výši 2,3 miliardy USD před zdaněním. Analýza jednotlivých hospodářských výsledků nicméně ukazuje, že je krize nepostihla všechny stejně. S přehledem nejhorší provozní výsledek EBIT zaznamenala flotila dánského koncernu Maersk Line – minus 829 milionů USD. Absolutní číslo sice vypadá hrozivě, ale s ohledem na velký objem přepravy a obrat není jeho výsledek zdaleka tak špatný. Dánská skupina se tak od ostatních odlišuje mnohem nižší provozní ztrátou vztaženou k obratu. Na jednotku přepravy – 20’ kontejner (TEU) – ztratil Maersk „pouze“ 125 USD, zatímco Hanjin 183 USD a NOL/APL dokonce 194 USD. Maersk Line se v konečném důsledku dokonce díky jeho velikosti podařilo tržní podíl nejen obhájit, ale dokonce navýšit. Přepravní výkony rejdařství se snížily jen o relativně nízkých sedm procent, zatímco jeho konkurenti ohlásili za stejné období mnohem horší ztráty (viz tabulka). Ukazuje se, že Maersk zvolil účinnou kontrolu výdajů a vsadil na další zvyšování produktivity. Koncern přistoupil k masivnímu propouštění zaměstnanců na plný pracovní úvazek a část činností přesunul do zemí s nižšími mzdovými náklady. V tomto nastoupeném kurzu hodlá Maersk pokračovat i ve druhé polovině roku. „Jsem přesvědčen, že to nejhorší již máme za sebou. Snad přichází období, kdy můžeme doufat v ,mírné zlepšení‘ u tarifů,“ uvedl v této souvislosti předseda představenstva Nils S. Andersen. n www.maersk.com

 

KONTEJNEROVÁ REJDAŘSTVÍ: FLOTILY A NOVOSTAVBY

Rejdařství Flotila v TEU Podíl charterových lodí Novostavby v TEU
Hanjin 368 825 34 287 523
NOL/APL 482 702 25 183 074
OOCL 360 928 42 129 632
Hapag-Lloyd 495 681 47 122 500
Maersk Line 2 029 142 45 408 427

 

VÝSLEDKY KONTEJNEROVÝCH REJDAŘSTVÍ V 1. POLOLETI 2009

Rejdařství Měna Obrat Změna (%) Provozní výsledek (EBIT) v milionech USD/EUR Změna v milionech TEU Přepravní výkony (%)
Hanjin mil. USD 1998 –38,6 –257,0* –388,8 1,399 –20,6
NOL/APL mil. USD 2477 –37,0 –376,0 –579,0 1,440 –24
OOCL mil. USD 2067 –37,2 –196,6 –414,2 ----- –17,2
Hapag-Lloyd mil. EUR 2242 –24,3 –483,5 –616,9 2,307 –16,1
Maersk Line mil. USD 9817 –30,0 829,0 –1 209 6,600 –7,0

*EBITDA   EBITA

spinner