15. července 2022, čtk
15.7. - Ministerstvo dopravy bude moci ve výjimečných situacích, například při kalamitách nebo krizích, povolit řidičům v nákladní dopravě, aby mohli po určitých úsecích silnic jezdit bez dodržování požadavků na přestávky v jízdě a odpočinek. Umožní to novela zákona o silniční dopravě, kterou podepsal prezident Miloš Zeman. Novela zavádí takzvaný evropský balíček mobility. Balíček v roce 2020 schválil Evropský parlament a upravuje pravidla pro řidiče kamionů převážejících náklad po Evropě.
Povolení k nedodržování bezpečnostních přestávek se podle novely má použít při kalamitách nebo v krizích, například při podstatném zhoršení sjízdnosti silnice, přerušení sjízdnosti či ochraně života, majetku a zdraví. Dopravci tuto novinku uvítali.
Úřady, na které se bude ministerstvo dopravy obracet při vydávání takové výjimky, budou ministerstvo vnitra, policie a krajský úřad. Bude ho ale smět vydat pouze se souhlasem Evropské komise a bude ho moci upravit podle jejích případných připomínek. Ministerstvo bude ale moci takové rozhodnutí vydat i zrychleně, pokud hrozí nebezpečí z prodlení, třeba při přírodní kalamitě. V takovém případě ho bude smět vydat nejvýše na 30 dní.
Vláda poukazuje na pandemií covidu, kdy řada států opětovně zavedla hraniční kontroly, některé silnice kvůli tomu byly zablokované a nebylo možné dodržovat požadavky na odpočinek. "K zablokování pozemních komunikací dochází též v souvislosti se zhoršením povětrnostních podmínek nebo v případě stávek, ať již v České republice nebo zahraničí. Udělení výjimek může vyžadovat například i zhoršená bezpečnostní situace v určité oblasti," uvedla vláda v návrhu.
Na návrh Senátu vložili poslanci do zákona pravidla pro kamiony najaté z jiného členského státu unie a určené pro dopravu zboží. Bude možné je využívat jen za podmínky, že nepůjde o silniční dopravu pro vlastní potřeby, vozidlo bude najaté bez řidiče. Nájem bude omezen dvěma po sobě jdoucími měsíci. Jde o pravidla nové evropské směrnice z letošního jara. Další pozměňovací návrh Senátu odstranit zbytečnou administrativu spojenou se zápisem změn v živnostenském rejstříku. Řadu údajů bude možné zapsat automaticky, aniž by se o nich vedlo samostatné řízení.
Zaváděný balíček mobility představuje reformu silniční dopravy v EU. Upravuje přístup na trh nákladní dopravy, vysílání zaměstnanců v dopravě a má zlepšit pracovní podmínky řidičů. Nová pravidla mají zamezit situacím, kdy některé zejména západoevropské státy vyžadovaly vyplácet řidičům minimální mzdu ve výši země, kterou právě projíždí. Vzhledem k tomu, že v těchto zemích jsou mzdy mnohem vyšší než v Česku nebo dalších okolních zemích, by byla tato pravidla podle dopravců pro české firmy téměř likvidační.
(čtk)
Ilustrační foto: LAN