2. listopadu 2015
LOGISTIKA
Evropská logistická asociace – ELA
KONFERENCE SÍTĚ LOGISTICKÉHO VÝZKUMU PROBĚHLA V DERBY
ELA informovala členské svazy o akci, která se konala ve dnech 9. až. 11. září v na univerzitě v britském městě Derby. Výroční konference LRN (Logistics Research Network) byla významnou akademickou událostí. Zaujala akademiky i odborníky z praxe, kteří chtěli získat informace o posledních výzkumech v logistice a managementu dodavatelských řetězců. Konference LRN je jedním z hlavních evropských fór pro prezentaci výsledků výzkumu v těchto oblastech i v dopravě. Letošní konference, která byla již dvacátá v pořadí, byla zaměřena na zdroje efektivity a udržitelnosti ve vztahu k operacím v logistice a managementu dodavatelských řetězců. Prezentovány byly slibné výzkumné práce týkající se trendů, výzev a příležitostí v logistice. Konference byla také příležitostí pro setkání profesorů a mladých výzkumníků. Zejména na ně byla upřena pozornost pořadatele (Institutu logistiky a dopravy univerzity v Derby), který vyzýval účastníky k vystoupením na téma Zdroje efektivnosti a udržitelnosti v logistice a managementu dodavatelských řetězců – se zvláštním zájmem o doktorandské práce.
SPEDICE
Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA
LETOŠNÍ UDĚLENÍ CEN MLADÝM MEZINÁRODNÍM SPEDITÉRŮM
FIATA udělila již posedmnácté výroční ceny mladým mezinárodním speditérům jako ocenění jejich odborných písemných prací a pracovních výsledků. Hlavním sponzorem této akce byla přední vedoucí mezinárodní pojišťovací instituce TT Club. FIATA a TT Club věří, že výročí ceny a s nimi spojená procedura jsou významné pro podporu mladých talentů ve spedičním oboru na celém světě. Letošními regionálními vítězi z celkem šestnácti zemí se stali: za region Afrika / Střední východ Daniela Smallová ze Zambie, za region Amerika Kaya Karakaya z Kanady, za region Asie/Pacifik Madi Kassebekov z Kazachstánu a za region Evropa Jennifer Taylorová z Anglie. Regionální finalisté prokázali letos ve svých pracích zvláště vysoký standard. Zaměřili se například na dopravu tekutého argonu, měděných katod, drahého módního zboží či odvzdušňování ložných prostor.
Regionální vítězové byli pozváni také na světový kongres FIATA v Tchaj-peji na Tchaj-wanu, kde představili své práce před světovou porotou. Ta za světovou vítězku vyhlásila Danielu Smallovou ze Zambie. Cena pro vítěze zahrnovala praktické a akademické stáže včetně týdne v regionálních centrech v TT Clubu v Londýně, Hongkongu nebo New Jersey, plus týden v londýnském centru. Regionální vítězové získali roční předplatné švýcarského odborného týdeníku International Transport Journal.
SILNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU
IRU UVÍTALA ŘEŠENÍ SITUACE VE FRANCOUZSKÉM CALAIS
IRU uvítala především zvýšenou spolupráci Velké Británie a Francie, jež se projevila v posílení přítomnosti francouzské policie kolem Eurotunelu a námořního přístavu Calais a zvýšenými britskými investicemi do bezpečnostního oplocení kolem obou důležitých logistických zařízení. Nové britsko-francouzské ujednání přišlo po opakovaném volání IRU, jež požaduje další kroky, které by omezily rostoucí riziko pokusů imigrantů vnikat nelegálně do kamionů směrovaných do Británie. Situaci navíc zkomplikovala stávka v přístavu Calais. Zástupce IRU Michael Nielsen pověřený spoluprací s EU uvedl, že „zvýšená bezpečnostní a policejní spolupráce na ochranu řidičů, vozidel a zásilek a postihování ilegálních převaděčů je velmi pozitivní iniciativou. Pašování lidí nelze tolerovat a ten, kdo z toho finančně profituje, má být exemplárně potrestán. Silniční dopravci jsou na trasách do Velké Británie proti své vůli zatahováni do převaděčských aktivit a jsou tvrdě postihováni v důsledku nečinnosti úřadů. Výsledkem je, že musejí značně investovat do zvýšení bezpečnosti svých řidičů. Věřím, že nové britsko-francouzské ujednání přinese rychlé akce vedoucí k zlepšení základní bezpečnosti pro vozidla, řidiče i zásilky.“
Potíže související s nelegální imigrací se však netýkají pouze Calais. Podobné problémy jsou i v Řecku, Itálii, Španělsku, USA a v dalších zemích ve světě. Je také zřejmé, že s vyřešením situace v prostoru Calais se problém přesune do vnitrozemí Francie a do sousedních zemí.„Evropská komise by měla sehrávat svou koordinační roli v mnohem větším měřítku. IRU je odhodlána s komisí a s členskými státy konstruktivně spolupracovat při řešení této důležité záležitosti,“ dodal Michel Nielsen.
DISKUSE S TURKMENISTÁNEM O USNADŇOVÁNÍ OBCHODU
Představitelé IRU jednali v Ašchabadu s vedením ministerstva zahraničních věcí Turkmenistánu o dalším společném postupu při aplikaci modelu Highway IRU. Model má sloužit k usnadňování obchodu a dopravy ve zdejším regionu. Má rovněž podporovat hladkou dopravu přes Turkmenistán při integraci dopravních spojení mezi Asií, Evropou a Středním východem. S vedením státní celní služby byla projednávána aplikace úmluvy TIR a zavedení školicího programu pro manažery a řidiče v turkmenském dopravním sektoru, v návaznosti na zaměření Akademie IRU.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie železnic – UIC
UIC A ONCF POŘÁDAJÍ KONFERENCI NEXT STATION 2015
Mezinárodní unie železnic UIC a marocké železnice ONCF pořádají v těchto dnech (21. a 22. října) v Marrákeši již pátý ročník mezinárodní konference o železničních stanicích Budoucí stanice 2015 za podpory organizací Supratours Travel a Europoint. Pořadatelé vyšli z předpokladu, že terminály veřejné dopravy již nejsou jen místem příjezdu a odjezdu, ale hrají v rozvojových zemích významnou společenskou roli. A význam těchto míst se podle generálního ředitele UIC Jean-Pierra Loubinouxe nadále zvyšuje. O umístění a počtu stanic se rozhoduje již v rámci výstavby a rozvoje tratí. Jean-Pierre Loubinoux uvedl jako příklad rozvoj železnice v brazilském státě Rio de Janeiro. V Brazílii je třeba brát při rozhodování v úvahu mnoho faktorů. Při rozvoji vysokorychlostních tratí je důležité vytvářet spojení, která k nim zajistí snadný přístup. Podobná situace je v Maroku, kde probíhají práce na vysokorychlostním spojení měst Casablanca a Tanger.
Konference v Marrákeši se účastní na 400 delegátů a její součástí je i odborná výstava. Tato konference o železničních stanicích je první na africkém kontinentu; předchozí se konaly v Římě (2005), Paříži (2007), Bruselu (2011) a Moskvě (2013). Debat na konferencích NEXT STATION se tak celkově zúčastnilo již několik tisíc rozhodujících činitelů vyššího drážního managementu a dopravního světa, ekonomiky, financí, bank, obchodu, architektury a plánování měst. Hlavním tématem letošního setkání bylo Zvažování stanic pro budoucí intermobilitu. Konference se zúčastnili ministři dopravy celé řady afrických států i významní představitelé například japonských, tureckých, italských či ruských drah a vedoucí regionálních/kontinentálních pracovišť UIC.
LETECKÁ DOPRAVA
Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA
POKRAČUJE ZPOMALOVÁNÍ RŮSTU PŘEPRAVY LETECKÉHO ZBOŽÍ
Pokračuje zpomalování růstu, avšak v některých regionech se jedná dokonce o pokles. Vyplývá to z údajů o světovém trhu nákladní letecké dopravy ke konci června, které zveřejnila IATA. Objem leteckého zboží měřený v zbožových tunokilometrech (FTK) vzrostl ve srovnání s loňským rokem o 1,2 procenta. Odpovídá to poklesu obchodních aktivit a slabšímu globálnímu růstu. Výkonnost podle regionů se však značně lišila. Dopravci z oblasti Asie a Pacifiku, Severní Ameriky a Latinské Ameriky vykázali pokles (-0,3 procenta, –3,3 procenta a –1,6 procenta), zatímco evropští dopravci zůstali na stejné úrovni. Na Středním východě a v Africe se však dopravci drželi v kladných číslech (+15,2 procenta a +6,7 procenta). Celkově tak pololetní údaji ukázaly ve srovnání s loňskem zpomalení růstu trhu. Zatímco trh leteckého zboží v roce 2014 vzrostl o 5,8 procenta, dosavadní letošní výsledek je jen 3,5 procenta. „Pololetní výsledek v air cargu není povzbudivý, trhy značně stagnují. Někteří dopravci si vedou lépe než druzí, ale celkově bylo první pololetí roku 2015 zklamáním. Zbytek roku přináší smíšené signály. Všeobecná očekávání se týkají urychleného hospodářského růstu, ale důvěra businessu a exportérů nevypadá valně. Air cargo a světová ekonomika budou mít prospěch z toho, pokud se vlády zaměří na stabilizaci růstu a stimulaci obchodu odstraňováním bariér,“ řekl Tony Tyler, generální ředitel IATA.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
Mezinárodní námořní organizace – IMO
PRVNÍ NÁMOŘNÍ VELVYSLANCI IMO
První námořní velvyslance jmenoval generální sekretář IMO Koji Sekimizu. Jejich úlohou bude podporovat námořní profese a zvyšovat povědomí o výhodnosti kariéry na moři a v dalších námořních povoláních. Prvním námořním velvyslancem (Maritime Ambasador) IMO byl jmenován kapitán Xu Zuyuan, prezident Čínského institutu navigace, který byl nominován Čínskou lidovou republikou. Rovněž byla jmenována Miriam D. Senatusová, dřívější absolventka Světové námořní univerzity IMO (WMU), kterou nominovala Námořní a navigační služba z Haiti.
Předpokládá se, námořní velvyslanci IMO budou pracovat tak, aby zapojovali a inspirovali mladé lidi k účasti na různých akcích a činnostech, a to i prostřednictvím sociálních mediálních kanálů IMO. Generální sekretář Koji Sekimizu uvedl: „Mým záměrem je přitáhnout ty nejlepší a nejchytřejší lidi do námořní dopravy něčím hmatatelným. Velvy-slanci budou mít šanci říkat těmto mladým lidem, jak námořní doprava dovede být uspokojující i výnosná.“ Bližší informace o IMO Maritime Ambasador Scheme jsou na adrese: www.imo.org/…efaul/t.aspx. IMO je specializovaná agentura OSN odpovídající za bezpečnost námořní dopravy a předcházení námořním emisím.
VNITROZEMSKÁ PLAVBA
Evropská federace vnitrozemských přístavů – EFIP
EFIP MÁ NOVÉHO ŘEDITELE
Alexander van den Bosch byl jmenován novým ředitelem EFIP, když nahradil Kathrin Obrstovou, která nyní pracuje v Evropské komisi. Nový ředitel má více než 15 let praxe v politické oblasti EU a v advokacii v Bruselu. V posledních šesti letech pracoval jako reprezentant EU pro nizozemskou provincii Zuid – Holland, která je včetně námořních a říčních přístavů dopravně silným regionem. Pracoval rovněž jako politický poradce Evropského parlamentu. Je absolventem Erasmus University v Rotterdamu, hovoří pěti jazyky.
BULHARSKÁ BPI VSTUPUJE DO EFIP
Bulharský podnik pro přístavní infrastrukturu BPI se stává novým členem EFIP. Podnik řídí přístavní infrastrukturu přístavů veřejné dopravy národního významu. Má čtyři územní divize – v Burgasu, Varně, Lomu a Ruse. Prezident EFIP Hans–Peter Hadorn k tomu řekl: „Rádi vítáme BPI v naší asociaci. Bulharské přístavy jsou pro EFIP důležité kvůli jejich strategické poloze. Věřím, že jejich zapojení a zkušenosti posílí naši strategickou pozici v Evropě.“
Jiří Kladiva