25. června 2017, Jiří Kladiva
LOGISTIKA
Evropská logistická asociace – ELA
LOGISTIKA JAKO VĚDA – OTÁZKY VÝZKUMU KOLEM PRŮMYSLU 4.0
ELA uvádí, že s ohledem na podstatné změny v ekonomice a ve společnosti, jež jsou dány čtvrtou průmyslovou revolucí, je nezbytné najít nové postavení logistiky jako disciplíny i jako vědy. Témata jako internet věcí a služeb, big data nebo autonomní řízení jsou nedílně propojena s logistikou dneška. V tomto procesu se logistika jako věda a jako hospodářský sektor neřídí jenom aplikacemi, ale stále více vývojem základních metod, algoritmy a technikou.
ELA v této souvislosti informuje o krocích v jejím členském německém svazu BVL. Zde totiž vědecká rada Spolkového společenstva Logistika (BVL) pod vedením prof. Wernera Delfmanna právě vydala poziční dokument k hlavním výzkumným otázkám v dobách čtvrté průmyslové revoluce. V tomto dokumentu požadují autoři, aby se zintenzivnil výzkum kolem logistiky 4.0. Logistika je pohyblivá instance a jako taková je jak popoháněčem, tak také bází čtvrté průmyslové revoluce. V první den významného veletrhu digitálních aktivit Cebit v Hannoveru předal prof. Werner Delfmann se spolupracovníky poziční dokument spolkové ministryni pro výchovu a výzkum Johanně Wankové. Poziční dokument vědecké rady BVL je doplněn pozičním dokumentem jeho představenstva s názvem Digitalizace v logistice; obsahuje odpovědi na otázky z podnikové praxe. Více je na www.bvl.de.
SPEDICE
Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA
Z JARNÍHO PLENÁRNÍHO ZASEDÁNÍ V CURYCHU
Účastnilo se jej přes 250 zástupců členských svazů. Diskuse se především týkaly současného vývoje v sektoru, jako jsou například dopady technologie ucelených vlaků, naplňování významu odborné výchovy a přípravy, realizace nového programu FIATA o leteckém cargu vytvořeného s leteckou asociací IATA. Pozornost byla též věnována informacím z činnosti dalších mezinárodních informací, ze kterých uvádíme na ukázku:
Třetí veřejné fórum WTO v září: Trade Behind the Headlines. Světová obchodní organizace (WTO) je zorganizuje 26. až 28. září. Akce se bude týkat rostoucího protiglobalizačního cítění a rostoucího ochranářství, jež mají vliv na úroveň obchodu. FIATA se již účastnila předchozích fór a hostila některé související akce.
Již 20. června 2017 budou Evropská komise EU a Mezinárodní obchodní centrum (ITC) v Bruselu hostit Mezinárodní fórum o ženách a obchodě. Politici, zástupci obchodu i neobchodních organizací budou hledat podporu pro iniciativu, jak zapojit více než jeden milion žen do potřeb trhu v roce 2020.
V té souvislosti byla podána informace od UNCTAD týkající se 61. jednání Komise OSN o Status of Women (Postavení žen), konaného 17. března. Rovněž zde se jednalo o tom, aby se v obchodě nezvyšovala nerovnost pohlaví, ale naopak aby byl obchod z hlediska žen inkluzivnější a udržitelnější.
Investice na podporu dopravy a logistiky v Gruzii. Informace se týkala schválení úvěru od Asijské banky pro rozvoj (ADB) ve výši 114 milionů USD na pomoc zlepšení regionální propojenosti a efektivnosti silniční dopravy v zemi, aby se stala regionálním dopravním a logistickým centrem – včetně nového napojení na druhý největší námořní přístav v Batumi.
SILNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU
IRU AKTIVNĚ ZASTOUPENA NA TRANSRUSSIA V MOSKVĚ
Velká událost v ruské dopravě – dopravní veletrh TransRussia, který zachycuje poslední trendy, produkty a služby, jakož i nové oblasti růstu – byla letos výrazně zaměřena na digitální transformaci logistických operací. Na třídenní akci ve dnech 18. až 20. dubna byla IRU zastoupena vlastním stánkem, kde uvítala dopravní svazy a členy IRU z regionu Eurasie. Po zahajovací ceremonii za aktivní účasti oficiální vládní delegace vedené náměstkem ministra dopravy Nikolajem Asaulem navštívila tato delegace stánek IRU, kde se zajímala o služby IRU, jako je eTIR, digitální celní tranzitní systém a e-CMR: digitální nákladní list.
Na dopravní a logistické konferenci v rámci veletrhu byla IRU rovněž aktivní, když její zástupce pro oblast Eurasie Dmitry Cheltsov tuto akci moderoval a vystoupil k tématu o budoucí efektivnosti mezinárodní silniční dopravy. Uvedl mimo jiné, že mnoho zemí v Asii a v Evropě dává přednost obchodu a usnadňování dopravy za pomoci harmonizovaných nástrojů OSN, jež podporují mezikontinentální hospodářskou integraci.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Společenstvo evropských železnic – CER
PODPORA INICIATIVĚ EU MOVE 2 LEARN, LEARN 2 MOVE
CER uvítalo tento projekt Evropské komise podporující udržitelným způsobem cestování po kontinentě. Na pozvání generálního ředitelství pro mobilitu a dopravu je řada evropských podniků připravena podpořit tuto iniciativu. Combois de Portugal, Deutsche Bahn, Slovenian Railways, SNCF, Transaferoviar Calatori, Trenitalia, ZSSK Passenger a Eural – všechny tyto drážní podniky deklarovaly podporu iniciativě Move 2 Learn, Learn 2 Move.
Výkonný ředitel CER Libor Loch-man řekl: „Železnice spojují Evropu po téměř dvě století. Move 2 Learn sděluje pozitivní story o dopravě, a zejména o udržitelných oborech. Železnice nespojuje jenom města, ale také občany. Ačkoliv mladá generace žije ve světě ještě virtuálnějších vztahů, chtějí se stále setkávat, podávat si ruce, skutečně se poznávat. Přeji této iniciativě dlouhý život a věřím, že v budoucnu komise přidělí ještě více prostředků tomuto druhu návrhů.“
Základní informace: Move 2 Learn, Learn 2 Move umožní nejméně pěti tisícům mladých občanů cestovat do jiné země udržitelným způsobem – individuálně nebo společně s jejich školními třídami. Iniciativa, která váže k 30. výročí programu Erasmus, naplňuje dvě významné priority Evropské komise: zaměřit se znovu na evropskou mládež a usnadnit mobilitu evropských občanů, ze-jména nízkoemisní mobilitu. Move 2 Learn bude naplňován přes e-Twinning, největší světovou učitelskou síť. Část Erasmus+ umožňuje učitelům a žákům v Evropě vyvíjet projekty na online platformě.
LETECKÁ DOPRAVA
Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA
PRŮBĚŽNÝ NÁRŮST POPTÁVKY PO DOPRAVĚ AIR CARGA
IATA zveřejnila výsledky růstu poptávky na globálních trzích leteckého zboží k únoru 2017; nárůst poptávky měřené v nákladních tunokilometrech vykazuje 8,4 procenta ve srovnání se stejným obdobím minulého roku. Po mimořádném růstu v roce 2016 o 12 procent je situace lepší než pětiletý průměr na úrovni tří procent. Nákladní kapacita, měřená v disponibilních tunokilometrech, se v únoru 2017 snížila o 0,4 procenta. Pokračující růst poptávky po dopravě leteckého zboží v r. 2017 je v souladu se světovým obchodem – což odpovídá novým globálním exportním příkazům, zůstávajícím na minulé zvýšené úrovni. Za zmínku stojí expanze objemu polovodičových materiálů, typicky používaných ve spotřební elektronice vysoké hodnoty. „Únor dále přispěl k opatrnému optimismu, zvyšujícímu se na trzích air carga. I když tu jsou znaky většího světového obchodu, stále je varovná běžná protekcionistická rétorika,“ řekl Alexandre de Juniac, generální ředitel IATA.
Specifické trhy, jako je přeshraniční elektronický obchod a tepelně citlivá léčiva, vykazují robustní růst, jak bylo uvedeno na Světovém sympoziu leteckého carga nedávno v Abú Dhabí. „Odesílatelé nám říkají, že klíčem k obratu do dlouhodobého růstu je modernizace našich zastaralých procesů. Musíme využít současné situace a pokročit výrazně s prvky vize o e-cargu – včetně e-leteckého nákladního listu“ dodal Alexandre de Juniac. Všechny regiony s výjimkou Latinské Ameriky zaznamenaly v únoru 2017 nárůst poptávky.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
Baltská a mezinárodní námořní rada – Bimco
PŘED LONDÝNSKÝM SVĚTOVÝM SUMMITEM O SUROVÉ ROPĚ
Bimco je spoluorganizátorem akce, která se uskuteční 10. a 11. května 2017 v Londýně v hotelu Millenium Mayfair. Vystoupí na ní mimo jiné hlavní námořní analytik Bimco Peter Sand s analýzou trhu pod náz-vem Tankery pro surovou ropu – cesta k oživení. Podá podrobný pohled na současné tržní prostředí z námořní perspektivy. Na summitu uvede Bimco výsledky posledních rozborů ze série analýz Cesty k oživení. Bimco ji odstartovala v roce 2016 z potřeby definovat nejdříve, co je třeba pro oživení na úseku suchého hromadného carga. Prezentace Bimco na summitu proběhne v části Obchodní toky, skladování a námořní trhy. Jinak je hlavním posláním fóra pomoci manažerům ze spolupracujících oblastí porozumět současným trendům a rizikům, jež se váží k obchodu a prodeji surové ropy.
VNITROZEMSKÁ PLAVBA
Evropská federace vnitrozemských přístavů – EFIP
SPOLEČNÉ STANOVISKO EFIP A ESPO K PROJEKTŮM TEN-T
EFIP a Evropská federace námořních přístavů ESPO formulovaly ve společném dokumentu stanovisko k povolování a usnadňování přípravy síťových infrastrukturních projektů TEN-T (EU). Přístavy potřebují další prostor k rozvoji, aby mohly optimalizovat zelená spojení do vnitrozemí, zlepšovat současnou infrastrukturu a absorbovat stálý růst dopravy. Růstové aspirace však mohou být omezeny konfliktní politikou, pokud jde o konkurenci, o dopravu a o ochranu prostředí. Pobřežní oblasti často tvoří bohaté ekosystémy a bývají také často ideálními místy pro rozvoj bydlení. Přes některé dobré příklady z praxe přístavní rozvojové projekty všude značně trpí zvyšováním nákladů, složitými schvalovacími postupy a výslednými zpožděními, jež nejsou vždy ospravedlňována jinými sociálními výhodami. Evropské přístavy věří, že je třeba omezovat nezdůvodněné administrativní břemeno ve schvalovacích postupech, aby se vytvořila rovnováha mezi dopravními, sociálními, ekologickými a ekonomickými cíli. Z těchto všech důvodů ESPO a EFIP vítají studii dopravního ředitelství EU DG MOVE o povolování a usnadňování přípravy projektů sítě TEN-T. Přístavním projektům v rámci TEN-T dodává další složitost přes-hraniční povaha činnosti přístavů. Ve skutečnosti mnoho přístavních projektů může být považováno svou povahou za „přeshraniční“. Toto je například dobře ilustrováno definicí Dálnic na moři, jež reprezentuje námořní rozměr transevropské dopravní sítě. Nedostatkem koordinace trpívají politické cíle různých ředitelství Evropské komise. Týká se to speciálně pravidel státní pomoci: Projekty TEN-T jsou již schváleny dopravním ředitelstvím DG MOVE/INEA, ale musí ještě projít schvalováním ředitelství pro hospodářskou soutěž. ESPO a EFIP požadují ujasnění záležitostí kompatibility pravidel EU o státní pomoci, neboť je třeba se vyhnout právní a ekonomické nejistotě v projektech. K veřejným pravidlům pořizování v rámci státních zakázek: složitost a nevyrovnaná pozice, pokud jde o tato evropská pravidla, často staví přístavní správy do slabého postavení.
Jiří Kladiva