23. ledna 2017, Jiří Kladiva
SPEDICE
Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA
INFORMACE O NADCHÁZEJÍCÍCH MEZINÁRODNÍCH SETKÁNÍCH
Konference RAME 4. až 6. května 2017 v Casablance
Regionální speditérská konference RAME (Region Africa and Middle East) uvítá delegáty z Evropy, Afriky, Středního východu a dalších zemí. Konference je fórem, jež umožní prezentovat současné výzvy a příležitosti k aktivitám v daném regionu. FIATA jako zastřešující organizátor děkuje Asociaci speditérů Maroka (AFFM Maroc) za podporu a pomoc při přípravě této akce. V krátké době budou k dispozici podrobnosti o programu a registraci a dojde k otevření webové stránky konference.
11. regionální zasedání RAP/FIATA se uskuteční v červnu 2017 v Bangkoku
FIATA zve členy z regionu RAP (Region Asia Pacific) na pracovní setkání, jež proběhne v thajském Bangkoku 28. června 2017. Podrobnosti o registraci a další informace budou brzy k dispozici na webové stránce FIATA. Ta rovněž děkuje domácímu svazu spedice Thai International Freight Forwarders Association (TIFFA) za pohostinnost, podporu a asistenci v přípravě setkání.
SILNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU
TROJDOHODA O OTEVŘENÍ ASIJSKÉ DÁLNIČNÍ SÍTĚ
IRU informuje o významné dohodě podepsané s cílem vytvořit nový obchodní koridor mezi Čínou a Ruskem přes střední a západní část Mongolska, jenž umožní této zemi další přístup k moři. Třístrannou mezivládní dohodu podepsali ministři dopravy Číny, Mongolska a Ruska na ministerské konferenci v Moskvě pořádané Hospodářskou a sociální komisí OSN pro Asii a Pacifik (UN ESCAP). Dohoda má vést k odstranění překážek v tranzitu a výrazně zkrátit doby dodání. Tím se má usnadnit mezinárodní silniční doprava po asijské dálniční síti.
S celním tranzitním systémem TIR provozovaným již v Mongolsku, Rusku, střední Asii a Evropě – a po nedávné ratifikací Úmluvy TIR také Číně – umožní nový koridor rychlejší, bezpečnější a efektivnější přechody hranic, povede ke snížení dopravních nákladů a nabídne další možnosti pro rozvoj obchodu v tomto regionu.
IRU také nedávno na tomto fóru informovala o čínsko-ruské pilotní obchodní karavaně kamionů, která úspěšně testovala 2200 km dlouhou trasu mezi uvedenými třemi zeměmi ještě před aplikací systému TIR v Číně.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie železnic – UIC
SVĚTOVÉ CENY UIC 2016 ZA VÝZKUM A INOVACE
Jejich slavnostní udílení proběhlo jako součást galavečera na plenárním shromáždění UIC v prosinci v Petrohradě. Ceny se udělovaly v šesti kategoriích a byly uděleny i dvě další, a sice Cena nejlepšímu mladému výzkumníkovi a Cena za celoživotní výsledky ve výzkumu a inovacích. Vítězi v šesti hlavních kategoriích se stali:
Cena za bezpečnost – Jun Izawa, výzkumník v Centru pro výzkum železnic za zemětřesení v Japonském drážním institutu technického výzkumu. Cenu obdržel za vývoj simulátoru katastrof ze zemětřesení pro dráhy proti megarozměrovým zemětřesením.
Cena za udržitelný rozvoj – Takamisu Yamamoto, vedoucí projektu vývoje vlaků na palivové buňky v Japonsku na Japonském drážním institutu technického výzkumu. Cenou byla hodnocena jeho vynikající práce na vývoji vlaků poháněných palivovými buňkami.
Cena za drážní systémy – Georg Pöppl z Rakouských spolkových drah (ÖBB) odpovídal za management životního cyklu elektráren u ÖBB Infrastruktur AG. Cenu získal za výzkum a vývoj světově první fotovoltaické elektrárny 16.7 pro trakční pohon.
Cena za službu cestujícím – Yoshiki Sugahara je vedoucí výzkumník pojízdné laboratoře v divizi Technika vozidlových struktur na Japonském drážním institutu technického výzkumu. Byl oceněn za výzkum a vývoj kontrolního systému vertikálních vibrací s cílem zvýšit jízdní pohodlí drážních cestujících.
Cena za nákladní drážní službu – Jong Un Won pracuje jako hlavní výzkumník v divizi Výzkum logistického systému na Korejském drážním výzkumném Institutu KRRI. Cenou byla oceněna jeho inovační práce na úseku IoT (internet věcí) se zaměřením na nákladní vozy v reálném čase a na monitorovacím systému nebezpečného zboží.
Cena za snižování nákladů – Tsutomu Watnabe pracuje jako výzkumník v Laboratoři strukturální mechaniky na Japonském drážním institutu technického výzkumu. Cenu obdržel za vývoj a aplikaci prvního světového podélného pražce – vyrobeného z betonového nosníku spojeného s betonovou mříží.
Cenu pro mladého výzkumníka získal Igor Lopez z Baskické univerzity, kde pracoval na projektech týkajících se kyberbezpečnosti a zlepšení systému ERTMS.
Cenu za celoživotní práci obdržel prof. Boris Lapidus za mnohaletou inovační práci pro železnice. Byl též hnací silou v Radě UIC pro mezinárodní drážní výzkum.
LETECKÁ DOPRAVA
Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA
NOVÝ OBOROVÝ NÁSTROJ V DOPRAVĚ ZBOŽÍ: eAWBLink
IATA nedávno oznámila spuštění eAWBLink – nového oborového nástroje určeného pro malé a střední speditéry, který slouží k užívání elektronického leteckého nákladního listu a umožňuje připojit se ke komunitě e-Cargo.
Letecký nákladní list (AWB) je důležitý dokument v letecké dopravě, který ustavuje smlouvu mezi odesílatelem (speditérem) a dopravcem (leteckou společností). Elektronický e-AWB papírový letecký nákladní list nahrazuje – s e-AWB již není třeba tisknout, archivovat nebo jinak zacházet dokumentem jako s papírovým AWB.
eAWBLink je na webu založený nástroj, který mohou speditéři používat k zachycování a přenosu elektronických dat o zásilkách partnerským aerolinkám za použití oborově standardních elektronických zpráv a k získávání aktualizovaných stavů zásilek. Proč používat eAWBLink? Snižuje náklady zpracování, zvyšuje produktivitu a spolehlivost, usnadňuje dodržování předpisů a udržuje přehled. K jeho přínosům patří „single window“ k více než 120 dopravcům, snadné používání, soulad se standardy IATA, odstranění manuálních procesů a cenová dostupnost.
Více informací o hlavních zásadách a přínosech lze získat na webu IATA po zadání eAWBLink Fact sheet (PDF). A je tu i speciální nabídka: registrace před 28. únorem 2017 pro tak zvané Early Birds.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
Baltská a mezinárodní námořní rada – Bimco
V ŠANGHAJI BYLY UDĚLENY CENY BIMCO 2016
Na závěr konference této organizace v Šanghaji byly uděleny její tři ceny – Bimco Awards 2016 – jako uznání a oslava excelence podniků a jednotlivců ve světovém námořním odvětví. Porotci jednoznačně uznali v letošním roce význam kvality vedení, inovací a průkopnické obchodní strategie v námořním sektoru.
Cena prezidenta Bimco
Prezident organizace Philippe Louis-Dreyfus se rozhodl udělit tuto cenu rodině Tungů z Hongkongu. Cena oceňuje ohromný přínos této rodiny rozvoji mezinárodní námořní dopravy a logistiky od doby, kdy Tung Chao Yung zakoupil první loď v roce 1947. Vedení podniku přecházelo úspěšně na další generace v rodině. Ta rozvíjela námořní činnost vždy s výhledem na delší perspektivu, a to v dobách růstu i poklesu trhu. Rodina nebyla soustředěna jen na vlastní činnost, ale přispívala odvětví v širším měřítku – též převzetím takových vedoucích úloh, jako byla funkce předsedy Rejdařské asociace Hongkongu a prezidenta Bimco.
Cena Bimco námořnímu podniku
Ta je určena podniku, který předvádí inovativní služby zákazníkům, obchodní ziskovost a solidní servisní spolehlivost. Letošní cena byla udělena čínské společnosti COSCO Shipping s ohledem na její roli námořního inovátora a pionýra. Porota rovněž zaznamenala masivní fúzi COSCO a China Shipping Group, se kterou se dosáhlo solidní konsolidace, a COSCO Shipping tak mohla zaujmout dobrou pozici pro budoucnost.
Cena BIMCO pro regionální námořní osobnost roku
Cenu obdržel Andreas Sohmen-Pau, předseda námořní Skupiny BW. Porota ocenila jeho schopnosti jako silného strategického plánovatele, který se zasloužil, že BW Group pokrývá široký rozsah trhů s pozitivním udržitelným rozvojem. Expandovala s loděmi na plynový pohon LPG a LNG; flotila obnáší skoro 170 nákladních lodí, z toho přes 60 tankerů různého použití. Skupina BW byla založena v roce 1955 v Hongkongu a v roce 2003 ji získalo největší norské rejdařství Bergesen. V roce 2005 se stala opět BW.
DOPRAVNÍ ZÁKAZNÍCI
Evropská rada odesílatelů – ESC
OSTRÁ KRITIKA KONSOLIDACE VE SVĚTOVÉ KONTEJNEROVÉ PLAVBĚ
Zástupci exportérů a importérů z celého světa spojují své síly, aby chránili zájmy svých členů vůči neslýchaným změnám v sektoru světové kontejnerové plavby. Evropská rada odesílatelů ESC se připojila ke Světovému fóru odesílatelů GSF, aby uplatnila nová šetření a analýzy, pokud jde o dopady nových „aliancí“ ustavovaných podniky kontejnerové plavby a také pokud jde o rostoucí nasazování tak zvaných megalodí (o kapacitách nad 18 000 TEU). Odesílatelé se obávají, že zúžení námořního trhu do velmi malého počtu aliancí a používání mnohem větších lodí omezí výběr dopravce a kvalitu služeb; dopravci pracující za takových podmínek si nemohou navzájem konkurovat z hlediska dohadování kapacit, frekvence transportů a jejich dob, přístavů a úrovně služeb.
Dokument GSF formuluje množství doporučení úřadům na ochranu hospodářské soutěže a regulačním orgánům na celém světě na zmírnění důsledků vznikajících z omezeného počtu konkurenčních dopravců.
Úřady na ochranu hospodářské soutěže by podle dokumentu měly:
l zajistit dostatečnou nezávislou konkurenci na hlavních obchodních trasách, když vznik aliancí vytvořil bariéry pro nové vstupy a učinil téměř nemožnou konkurenci nezávislých linek v některých relacích;
l zrušit existující výjimky z antitrustových zákonů a uplatnit účinné monitorování aliancí včetně přímých intervencí k ochraně konkurence tam, kde to je nezbytné;
l spolupracovat a koordinovat své praktiky a pravomoci na tomto poli.
ESC se svou sítí kontaktů na evropské instituce bude vyvíjet další tlak na chování hlavních evropských lídrů liniové plavby. Půjde o budoucí dosahování společných cílů, pokud jde o bezpečný provoz, otevřené trhy a ekologicky odpovědnou dopravu.
Jiří Kladiva