8. října 2017, Jiří Kladiva
LOGISTIKA
Evropská logistická asociace – ELA
ELA A CHYSTANÉ ÍRÁNSKÉ DOPRAVNÍ A LOGISTICKÉ FÓRUM
S ohledem na íránské speciální podmínky po otevření dveří mezinárodnímu obchodu je velmi důležité zásadně zlepšit i jeho obchodní atmosféru a strategii. Znovu rozjetí národní ekonomiky v řadě oblastí bude s určitostí záviset na rozvoji dopravního sektoru na národní úrovni a jeho významné roli při naplňování hlavních cílů íránského plánu rozvoje do roku 2025. Při posílení Íránu v mezinárodní aréně hraje důležitou roli spolupráce s vládními a nevládními organizacemi v oblasti dopravy a logistiky. Mezi ně patří též Evropská logistická asociace; ta byla přizvána k aktivní účasti na Íránském dopravním a logistickém fóru (Iran Transportation & Logistics Forum), které proběhne ve dnech 6. až 11. listopadu v Teheránu. Jeho hlavním cílem je představit dopravní projekty a vyvolat zájem národních a mezinárodních investic. Írán býval od nejstarších dob křižovatkou významných kultur a civilizací, doprava byla pro zemi vždy důležitá.
Nyní má být uznáván jako dopravní centrum na národní a mezinárodní úrovni s pozoruhodnými kapacitami a potenciálem pro další rozvoj. Vrcholovou organizací je Dopravní a logistická federace Íránu, jež má hrát zásadní roli v ekonomice dopravy na národní úrovni. Ta je také hlavním organizátorem blížícího se fóra.
SPEDICE
Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA
AKTIVNĚ NA WTO PUBLIC FORUM 2017
FIATA se již tradičně aktivně účastní jako zástupce světové spedice Veřejného fóra Světové obchodní organizace WTO, které proběhne letos v Ženevě od 26. do 28. září. Motto sekání zní: Obchod za hlavními titulky (Trade: Behind the Headlines). World Trade Organization (WTO) se zabývá světovými pravidly obchodu mezi státy. Její hlavní funkcí je zajišťovat, aby obchod probíhal hladce, předvídatelně a pokud možno svobodně.
V době, kdy debata o obchodě bývá zřídka výrazná nebo kontroverzní, nabízí letošní fórum příležitost vykročit za prázdné řeči a podrobně posoudit realitu obchodu – jaké nabízí příležitosti a jaké přináší výzvy. Fórum poskytne platformu pro upřímnou diskusi mezi tvůrci politiky, zástupci občanských společností, lidmi z businessu a výzkumníky, aby posoudili, jak provádět obchodní činnost pro více lidí a zajistit, aby systém obchodu byl v maximální možné míře všezahrnující.
Příležitosti, jež obchod generuje pro větší růst a rozvoj a jeho schopnost vytvářet pracovní místa, zvyšovat příjmy a snižovat ceny, jsou jenom částí této story. Narůstá pocit, že nyní nastala doba posuzovat věci v širším kontextu. Protože obchod má dostávat miliony lidí z chudoby, ale skutečnost je podle některých zkušeností jiná.
Public Forum je největší akcí WTO v průběhu roku. Poskytuje společnou platformu pro čelné představitele států, členy parlamentů, vedoucí osobnosti světového obchodu, studenty, akademiky a nevládní organizace, aby se setkali a diskutovali o širokém spektru témat WTO a o některých hlavních a rozvojových záležitostech současných dní. Každým rokem je navštíví přes 1500 účastníků.
SILNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU
INDIE RATIFIKOVALA ÚMLUVU TIR – JAKO 71. ZEMĚ SVĚTA
Toto významné rozhodnutí uvádí Indii podle IRU do centra úsilí o posilování zahraničního obchodu a regionální integrace v rámci jižní Asie. A zároveň posiluje potenciál stát se strategickým obchodním hubem regionu. Přístup k úmluvě TIR je součástí multimodální dopravní strategie vedoucí k integraci ekonomiky se světovými a regionálními výrobními sítěmi cestou lepší propojitelnosti.
Umberto de Pretto, generální sekretář IRU, řekl: „Velice rád vítám Indii v rodině národů TIR. Je to velmi důležitý krok v harmonizaci standardů a rozvoji dopravy, obchodu a rozvoje v rámci jižní Asie. Těšíme se na užší spolupráci s indickou vládou a obchodní komunitou, až nyní obrátíme svou pozornost na praktickou aplikaci systému TIR.“
TIR bude zásadní v pomoci Indii aplikovat také Dohodu o usnadňování obchodu vytvořenou v rámci Světové obchodní organizace WTO, která vstoupila v platnost v letošním roce.
Úmluva TIR také usnadní současnou národní a mezinárodní propojitelnost Indie v rámci iniciativ ke zlepšování přeshraniční silniční dopravy a usnadňování obchodní integrace se sousedy. TIR pomůže Indii integrovat s Barmou a Thajskem, ale i s Bangladéšem, Bhútánem a Nepálem. Bude též možné přemísťovat zboží po Mezinárodním severojiž-ním dopravním koridoru přes přístav Chabahar v Íránu v rámci přístupu k Afghánistánu bez moře a také k eurasijskému regionu bohatému na zdroje energie.
OSN potvrdila, že úmluva TIR vstoupí v Indii v platnost za šest měsíců a že IRU započne spolupráci s indickými partnery v oblastech odborného školení a rozvoje systému s cílem dosáhnout rychlé aplikace systému.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie železnic – UIC
WORKSHOP UIC ENERGETICKÁ EFEKTIVNOST BUDOUCÍCH VLAKŮ
Uskuteční se 4. října 2017 v Římě. Cílem je podělit se o znalosti týkající se inovací a výzkumu o tažení vlaků a energetické efektivnosti – obojí z hlediska technických perspektiv a strategických, respektive ekonomických příležitostí. Workshop s otevřenou diskusí mezi členy UIC a výrobci se bude týkat čtyř hlavních témat: alternativních paliv (hybridy, biopaliva, přírodní plyn atd.), infrastrukturních řešení pro zásoby energie, existujících řešení pro energetickou efektivnost drážní techniky a budoucích technologií (například pro vodík a hyperloop). Workshop budou spolumoderovat Chloé Lima Vanzeler, projektová manažerka úseku úspor trakční energie z SNCF Mobilités, a Raimondo Orsini, ředitel Nadace pro udržitelný rozvoj. U všech technických prezentací bude dostatek času na diskusi, což umožní výměnu informací o nejlepších praktikách. Návrh programu a praktické informace jsou k dispozici na adrese:
http://events.uic.org/save-the-date-a-uic- workshop-on energy- efficienty. Počet míst je omezený, zajistěte si místo na této významné události na uvedené adrese včas.
NOVÁ TRAŤ ETIOPIE – DŽIBUTI (765 km) V PROVOZU V ŘÍJNU
UIC informuje, že nová elektrifikovaná trať o délce 765 kilometrů mezi Etiopií (nemající moře) a Džibuti postavená Číňany začne komerční provoz letos v říjnu; informace pochází od etiopského ministerstva dopravy. Jeho ministr Ahmed Shide řekl, že drážní projekt je ukázkou čínské podpory etiopskému úsilí transformovat hospodářství cestou rozvoje infrastruktury. Ahmed Shide dále řekl, že Etiopie provádí na trati zkušební jízdy a končí přípravy k založení joint venture s Džibuti. „Doufáme, že drážní projekt usnadní expanzi průmyslové výroby a zvýší konkurenční schopnost Etiopie značným zkrácením doby potřebné pro dodání jejích exportů do námořního přístavu v Džibuti.“ Africký stát Džibutsko má za sousedy Eritreu na severu, Etiopii na západě a jihu a Somálsko na jihovýchodě. Je to jedna z nejmenších zemí Afriky ve východní části kontinentu ve strategické poloze při průlivu Bab-al-Mandab spojujícím Rudé moře s Adenským zálivem Indického oceánu.
LETECKÁ DOPRAVA
Mezinárodní organizace civilního letectví – ICAO
MEZINÁRODNÍ ÚMLUVA CORSIA O EMISÍCH A AKTIVNÍ ÚČAST AFRIKY
Z vystoupení M. B. Avoriové, předsedkyně výboru letecké dopravy rady ICAO a koordinátorky pro Afriku: „Historická shoda, dosažená o CORSIA, o globálních a na trhu založených opatřeních v boji s leteckými emisemi uhlíku, byla kolektivním úsilím všech účastníků a regionů. Významného milníku bylo dosaženo cestou dvoustranných a mnohostranných rozhovorů díky duchu důvěry a spolupráce. Finální shoda na CORSIA (O náhradě uhlíku a schéma jeho snižování v mezinárodním letectví – Carbon Offesting and Reduction Scheme for International Aviation) byla delikátním kompromisem pod vedením prezidenta ICAO dr. Bernarda Aliu.“
ICAO odpovídá za zajištění, že emise v mezinárodním letectví jsou pojímány jednotně, a CORSIA k tomu poskytuje platformu. Afrika však, stejně jako všechny ostatní regiony, měla množství výhrad. Ale v duchu kompromisu se směřovalo k větším cílům a brala se v úvahu globální povaha změn klimatu.
Podíl Afriky na světových emisích není významný. Nicméně její plná účast ve schématu je žádoucí, a to s ohledem na rostoucí populaci a průmysl. Snižování emisí vyžaduje soustředění na všechna disponibilní opatření, přičemž CORSIA je velmi významná. To vyžaduje spolupráci a úspěšnou implementaci.
Témata ochrany životního prostředí nelze pojímat izolovaně, ale mají vytvářet zásadní záležitosti v globálním programování. ICAO má odpovědnost za oblast mezinárodních leteckých emisí tak, aby byly pojímány jednotně, a CORSIA k tomu poskytuje platformu. Významná práce, podniknutá k vytvoření CORSIA, nemůže být podceněna. Poskytuje harmonizovaný přístup ke snižování emisí.
Příští kroky v aplikaci určí dosažitelný pokrok.
Velký počet zemí předložil ICAO své státní plány akcí a další vyjádřily zájem na programech technické pomoci nabízených ICAO a dalšími spolupracujícími partnery. Převládá optimismus, že CORSIA zaznamená úspěch na základě aplikačních pravidel, jež podporují vytvoření správných podmínek umožňujících co největšímu počtu subjektů sehrát své role v dosažení udržitelného rozvoje.
Standardy a doporučené praktiky, průvodní materiály, nástroje ke sběru dat, vytváření kapacit a technické pomoci budou mezi hlavními prvky úspěchu schématu. K tomu cestou prověření mechanismu, získaných zkušeností a lekcí z dobrovolné fáze dojde ke zlepšování schématu, jež má minimalizovat rozdíly vyjadřované některými členskými státy.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
Baltská a mezinárodní námořní rada – Bimco
MODERNIZOVANÉ ŠKOLICÍ E-KURZY
BIMCO přichází s řadou modernizovaných elektronických kurzů formovaných podle potřeb námořních specialistů při využití nejnovějších technik a platforem. První krátký dokumentační kurz je NYPE 2015, který je založen na nejpopulárnější individuální smlouvě s BIMCO a trvá pouze hodinu. Další dva kurzy pokrývají jednak časový chartering a jednak cestovní chartering, obsahují ve značné hloubce nejnovější detaily. Jsou určeny každému, kdo chce jít o stupeň dále ve znalostech o charterových specialitách.
Kurzy budou k dispozici na nové školicí platformě Docebo, velmi snadno uživatelné. Je možné zvolit školení vedené odbornými učiteli anebo pružná střetnutí bez instruktorů – podle toho, co zájemcům více vyhovuje.
„V potrubí“ je dalších pět kurzů. Jsou zaměřeny na témata, jež zná BIMCO nejlépe, a sice při využívání zkušeností organizace na nabídku školicího specializovaného obsahu, jenž jde nad obvyklá očekávání.
Angus Frew, generální sekretář BIMCO, řekl: „Náš nový školicí balík je dodáván při využití nejnovější digitální techniky a pro účastníky našich kurzů obsahuje nejnovější poznatky nejpružnějším možným způsobem. NYPE je nové moderní vydání nejužívanějšího časového charteru pro suché cargo v našem sektoru, a proto se zdálo být logické použít tento nejtypičtější subjekt k předvedení toho, co naše nové zdroje e-školení mohou dodat. Pro BIMCO to je první krok v jeho ambici být prvním bezkonkurenčním lídrem ve školeních kolem charterů – při využití mnoha dokumentů BIMCO.“
Jiří Kladiva