1. srpna 2018, Jiří Kladiva
LOGISTIKA
Evropská logistická asociace – ELA
KAŽDOROČNÍ KONFERENCE O LOGISTICKÉM VÝZKUMU
Již 23. konference proběhne ve dnech 5. až 7. září v britském Plymouthu v Institutu logistiky a dopravy tamní Plymouth University. Regionalizace a vývoj v managementu dat přetvářejí globální logistické systémy; logistika a manažeři dodavatelských řetězců se vypořádávají s nebývalými výzvami. Téma Konference 2018 se zaměří na to, jak mohou výzkumníci asistovat manažerům ve formování logistických aktivit a politiky na podporu integrovaných udržitelných operací.
Konference představí poslední výzkum v logistice a v řízení provozu, mezinárodní plavbě, obchodě, dodavatelských řetězcích a v managementu nákupu, který je k dispozici profesionálům v sektoru. Organizátoři konference uvítají výzkumníky a praktiky z různých oblastí logistiky a dodavatelských řetězců, kteří zveřejní své výzkumné práce a oborové případové studie. Součástí této události je udělení výroční ceny za logistickou disertaci. Více informací o programu a podrobnosti o účasti lze získat zasláním e-mailu na events@ciltuk.org.uk.
Organizátoři konference v Plymouthu jsou potěšeni, že jejím partnerem je železnice Great Western Railways, která nabídne jízdenky za snížené ceny.
SPEDICE
Evropská asociace spedičních svazů – CLECAT
PRVNÍ REGIONÁLNÍ KONFERENCE O SÍTI BEZPEČNÉHO PARKOVÁNÍ KAMIONŮ
CLECAT informovala o akci z konce května financované Evropskou unií nazvané Studie o bezpečném parkování nákladních aut, která proběhla v Madridu. Konference organizovaná společností REPSOL byla zaměřena na dvě témata:
- Jak vytvořit koordinovanou síť bezpečných parkovišť;
- Jaké jsou obchodní a kapacitní potřeby vozidel parkujících operátorů.
Během konference byla zdůrazněna potřeba společného standardu pro tato parkoviště. Ten má zajistit zásady o spolehlivých informacích o bezpečnosti, servisu a úrovni komfortu zachycených ve spolehlivém hodnotícím systému. Dále byla zdůrazněna potřeba rychlých administrativních postupů pro vytváření bezpečných parkovišť a značná spolehlivost koncesionářů provozujících parkoviště v Evropě. Madridská konference představovala začátek série konferencí, jež budou pokračovat v Aradu (Rumunsko), Hannoveru (Německo) a v Nizozemsku. Závěrečná konference se uskuteční 6. listopadu v Bruselu.
CLECAT VÍTÁ NAVRŽENÝ PŘEDPIS EMISÍ CO2 PRO NOVÁ TĚŽKÁ VOZIDLA
Návrh publikovala v květnu Evropská komise jako část třetího mobilitního balíčku. CLECAT věří, že navržený předpis je důležitým krokem k snížení emisí a zlepšení efektivnosti logistického systému prostřednictvím standardizace a lepší zvýšené absorpce, a to s použitím technologií, které snižují spotřebu paliva a emise. Dojde i ke zvýšení konkurenceschopnosti v evropské dopravě a logistice snižováním spotřeby paliva a udržováním technického vůdcovství evropského dopravního sektoru. Přístup ve dvou krocích v návrhu, jakož i pružný mechanismus podpory vozidlům o nízkých a nulových emisích se jeví jako rozumný přístup k inovacím v řízení.
Generální ředitelka CLECAT Nicolette van der Jagt řekla: „CLECAT dlouho podporuje průhlednost v informacích ohledně emisí CO2 z těžkých nákladních vozidel získávaných za použití nástrojů Vecto. Speditéři jako architekti účinných logistických sítí mají jasný zájem na měření a snižování emisí a spotřeby paliva při jejich operacích. Z tohoto důvodu je CLECAT členem Rady globálních logistických emisí, která vyvinula první harmonizovaný rámec pro kalkulace logistických emisí, a dále je členem projektu LEARN, jenž ověřuje, jak aplikovat a zlepšovat emisní kalkulace na základě jasných, průhledných a přesných dat.“
SILNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU
IRU NALÉHAVĚ OSLOVILA VŠECHNY ČLENY EVROPSKÉHO PARLAMENTU
Vyzvala je k obezřetnosti před hlasováním EP o prvním mobilitním balíčku Evropské unie s tím, že předchozí hlasování v dopravním výboru parlamentu je důležitým milníkem v sektoru evropské silniční dopravy. IRU požaduje, aby přijímaná pravidla zajišťovala bezpečné a efektivní logistické operace a služby cestujícím. Doby řízení a odpočinku se proto musí držet zcela odděleně od trhu a od dalších sociálních otázek. Navržený text je údajně silným signálem Radě Evropy, že řešení na úrovni EU musí mít přednost před individuálními akcemi ze stran některých členských států unie. Diskuse se musí zaměřit na praktická a vymahatelná pravidla. Zastrašovací taktika a zneužívané argumenty kolem silniční bezpečnosti nezlepšují situaci řidičů, ale naopak ji zhoršují. Statisíce řidičských pracovních míst jsou v současnosti neobsazeny. IRU je rozhodnuta zlepšit podmínky řidičů, aby se snížil tento kritický nedostatek pro celý sektor a pro evropské hospodářství; ve svém tlaku na EP to podpořila podrobnější analýzou současné situace.
První část mobilitního balíčku však stále ještě nemá parlamentní souhlas. Důvod: plénum EP na své poslední schůzi o reformním návrhu nehlasovalo, což bylo původně v plánu. Místo toho je rozhodnutí odsunuto na červencové zasedání. Europoslanci tak odmítli návrh dopravního výboru, aby nebyla přeshraniční doprava zařazena do směrnice o vysílání pracovníků.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie železnic – UIC
KONFERENCE UIC O NORMALIZACI 6. LISTOPADU V PAŘÍŽI
Úplný název konference zní: Jak normalizace usnadňuje inovaci drážního systému zítřka? Účastníci a mluvčí budou z celého světa. Registrace bezplatné účasti je možná již od nynějška na linku https://events.uic.org/standardisation-conference. Počet míst je omezený, takže včasná registrace je důležitá. Podrobnější informace budou zakrátko k dispozici.
PIOTR KURCZ MÍSTOPŘEDSEDOU BEZPEČNOSTNÍ PLATFORMY UIC
Piotr Kurz z Polských státních drah (PKP S.A.) byl k 1. červenci jmenován novým místopředsedou UIC Security Platform. Dosavadní ředitel bezpečnostní kanceláře PKP má velké zkušenosti na úseku bezpečnosti. Piotr Kurcz pracoval dlouho v institucích na vymáhání práva, jakož i v řadě mezinárodních struktur. Od svého příchodu do drážního sektoru byl v úzkém styku s činnostmi UIC na úseku bezpečnostních požadavků a podporoval spolupráci mezi jejími členy.
LETECKÁ DOPRAVA
Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA
NABÍDKA SIMULAČNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH KURZŮ KRIZOVÉHO MANAGEMENTU
Kurzy poskytují ojedinělou příležitost cestou hrané simulace ověřovat bezpečnostní dilema za použití počítačové platformy IATA Scenario. Po tři dny se budou účastníci seznamovat s nouzovými postupy založenými na aktivním skupinovém učení a samoučení a zapojení do workshopu krizového managementu. V kurzu jde o učení dovedností v rámci procesů, jež se budou testovat cestou role hrané simulace počítačovým systémem. Hraná simulace pomůže zvýšit odbornou znalost a získat účinnou manažerskou dovednost pro nouzové situace. Kurz je k dispozici v tréninkových centrech IATA, regionálních výukových zařízeních partnerů a na dožádání v podnikových zařízeních.
Formát kurzu: kurz ve třídách poskytne tři dny (24 hodin) instrukcí podávaných oficiálním instruktorem IATA.
Co se naučíte absolvováním kurzu:
porozumět úloze leteckého krizového managementu;
popsat příspěvek metodiky hrané simulace k odolnosti organizace;
know-how k vytváření zásadní strategie potřebné k řízení kritických situací;
porozumět současným a budoucím bezpečnostním hrozbám, kterým čelí letectví.
Kurz obsahuje uplatnění mezinárodní a národní bezpečnostní legislativy, učení postupů AVSEC a dovedností pro praxi, mezinárodní letecké bezpečnostní předpisy a strategie a používání bezpečnostních manuálů ICAO a IATA.
Reakce na hlavní bezpečnostní mimořádné události: využívání unikátního softwaru hrané simulace; současné a vznikající hrozby; instrukce k terorismu a teroristickým metodám; posuzování hrozeb a management rizik; plánování alternativ; krizový management.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
Baltská a mezinárodní námořní rada – BIMCO
BIMCO STUPŇUJE BOJ PROTI NÁMOŘNÍ KORUPCI
Na 42. zasedání Pomocného výboru (FAL) Mezinárodní námořní organizace IMO v Londýně počátkem června BIMCO podpořila požadavek Námořní protikorupční sítě (MACN) vůči IMO a členským státům, aby uznaly rozsah námořní korupce a podnikly kroky proti tomuto druhu kriminality. MACN je světová obchodní síť působící pro námořní sektor bez korupce, jež umožňuje obchodovat ve prospěch společnosti. Síť předložila výboru IMO dokument, jenž se zabývá dopadem korupce na společnost, jak tato působí jako obchodní bariéra a jak brzdí sociální a hospodářský růst.
BIMCO nabízí nástroje v boji proti korupci
BIMCO upozornila IMO na svou protikorupční klauzuli v dohodách o pronájmu (charter partie). Klauzule poskytuje sektoru řešení, jak reagovat na nelegální požadavky o dary nebo peníze. „BIMCO podporuje boj proti námořní korupci a může sektoru poskytovat nástroje proti nelegálním požadavkům a korupci,“ řekl Aron Frank Sorensen, šéf úseku BIMCO pro námořní techniku a předpisy. Protikorupční klauzule je určena pro cestovní a časové chartery a uvádí sérii kroků, jež mají smluvní strany aplikovat ve spolupráci proti nelegálním požadavkům.
Výbor IMO, členské státy a organizace uznaly výzvy, kterým sektor čelí, pokud jde o korupci, a rozhodly se kroky proti korupci posílit a navrhnout vhodné způsoby ještě před příštím zasedáním tohoto výboru IMO.
Jiří Kladiva
Foto: LAN