27. ledna 2023, Milan Frydryšek
Dopravní podniky se v loňském roce potýkaly mimo jiné s prudkým nárůstem energií a musely řešit jejich nákup pro rok 2023. Předseda Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a ředitel Dopravního podniku Pardubic Ing. Tomáš Pelikán nám přiblížil, jak se s touto situací dopravci vyrovnali, jak jsou schopni v současnosti zajišťovat v součinnosti s objednavateli dopravní obslužnost a co jejich činnost nyní nejvíc ovlivňuje.
Jak se vaši členové loni vypořádávali s nárůstem cen energií a jak jsou v této oblasti připraveni na rok 2023?
Všechny naše členské dopravní podniky mají na rok 2023 potřebné komodity nakoupené, nicméně s nárůstem cen nám výrazně pomohlo aktualizované nařízení vlády z konce prosince, které zastropovalo ceny elektrické energie pro dopravce, kteří provozují tramvajovou nebo trolejbusovou dopravu. U dopravců provozujících vlastní plnicí stanici na CNG též platí zastropovaná cena plynu. Takže na rok 2023 jsou všechny naše dopravní podniky připravené.
Na jaké úrovni byly v roce 2022 vaše výkony, co se týče počtu cestujících, v porovnání s dobou před pandemií koronaviru?
Počátek roku 2022 byl ještě částečně ovlivněn restrikcemi, ale poté už se cestující do městské hromadné dopravy začali rychle vracet. Na konci roku se postupně ve většině měst podařilo dosáhnout v počtu cestujících podobné úrovně jako před pandemií, jsme tedy v roční bilanci asi na 85 – 90 procent v porovnání s rokem 2019.
Má růst cen plynu a elektrické energie za důsledek, že se snižuje zájem o vozidla s alternativními pohony?
Dopravní podniky obnovují vozový park pravidelně a na vozy, které přicházejí letos, byly uzavřené kontrakty třeba před rokem nebo dvěma. V předchozích letech nikdo takový vývoj nepředpokládal.
Je jasné, že do dalších let si budou dopravci pořízení vozidel na alternativní pohon rozmýšlet. Nejde ani tak o vozidla s elektrickým pohonem, protože tramvajová a trolejbusová doprava je ve většině měst dopravou páteřní. Pokud se však v průběhu tohoto roku nesníží cena zemního plynu, dopravci pravděpodobně přehodnotí svůj postoj k nákupu vozidel na CNG.
Jsou výrobci v současné době schopni dodávat požadované množství vozidel, a to jak s naftovými motory, tak i na alternativní paliva?
Nemáme informace o tom, že by dodávky dopravních prostředků byly zatíženy delší dodací lhůtou. Vozidla pro městskou hromadnou dopravu se pořizují formou veřejných zakázek a jsou podle uzavřených smluv dodávána. Tím, že jsou vozidla vyráběna za zakázku a každý dopravce má svoji vozidlovou specifikaci, trvá jejich dodání standardně rok nebo i déle.
Jak reagují objednavatelé na nárůst vstupů u dopravců? Jsou ochotní tento nárůst kompenzovat, nebo očekáváte, že bude docházet k redukci spojů?
Ve většině měst nedošlo k redukci rozsahu dopravní obslužnosti a města jsou naštěstí v principu ochotna větší část nárůstu nákladů kompenzovat. Někde pokryje město nárůst cen kompletně ze svého rozpočtu, v některých městech se jejich vedení rozhodlo přistoupit v roce 2023 k navýšení cen jízdného tak, aby byly pokryty náklady na provoz.
Mají dopravní podniky dostatek řidičů? Jak je zajištěna jejich generační obměna?
S nedostatkem řidičů se dopravní podniky potýkají dlouhodobě. Jednou z hlavních příčin nedostatku řidičů je jejich vysoký průměrný věk, který se pohybuje mezi 47 a 50 lety.
Poměrně hodně řidičů nám tedy odchází do starobního důchodu nebo odejdou předčasně z důvodu zdravotní nezpůsobilosti. Vloni chybělo v dopravních podnicích celkem přes 500 řidičů.
Dopravní podniky na náboru nových řidičů intenzivně pracují, lákají je na náborové příspěvky, někde nabízejí například i služební byty a další zajímavé zaměstnanecké benefity. I přes tuto snahu je a bude složité stav řidičů stabilizovat, proto si většina z nás zajišťuje výcvik nových řidičů vlastními silami ve svých autoškolách a školicích střediscích.
Milan Frydryšek
Foto: SDP ČR