​Jihlavský dopravní podnik koupí 12 trolejbusů, investuje také to trolejové sítě

​Jihlavský dopravní podnik koupí 12 trolejbusů, investuje také to trolejové sítě

28.4. - Dopravní podnik města Jihlavy s pomocí dotací pořídí 12 nových trolejbusů. V ulicích krajského města by měly začít jezdit příští rok. Na zakázku s předpokládanou hodnotou okolo 158 milionů korun bez DPH dokončuje výběr dodavatele. Další chystané velké investice se týkají trolejové sítě. Trolejbusy letos poprvé zajišťují v Jihlavě větší část městské dopravy než autobusy, jejich podíl dál poroste, řekl dnes novinářům předseda představenstva podniku Radim Rovner.

U vozů na elektřinu je podle něj zásadní ekologický aspekt, protože jde o bezemisní dopravu. "Trend je obecně, že pohon vozidel v MHD bude elektřina. Evropská unie už dneska dotuje v podstatě pouze pořízení elektrických vozidel, ať už kolejových nebo kolových," uvedl Rovner.

Koncem minulého roku převzal dopravní podnik šest trolejbusů, jejichž dodávka se zpozdila. Nová zakázka se týká šesti standardních trolejbusů a šesti parciálních vozů, které mohou jet část cesty bez trolejí. "Čímž bychom vlastně celou výpravu v trolejbusech pokryli vozy s průměrným stářím do šesti let," řekl Rovner. O dotace teď bude možné požádat také na elektrické autobusy. "Je to jedna z alternativ, které zvažujeme," řekl. Nevýhodou elektrobusů je podle něj omezený dojezd.

MHD v Jihlavě teď denně zajišťuje 25 trolejbusů a 19 autobusů, z nichž pět slouží jako posilovací spoje. U autobusů začal podnik vloni využívat jako palivo plyn, který vyrábí zemědělská bioplynová stanice v nedalekém Herálci. Dopravce jím nahrazuje stlačený zemní plyn . Od června nasadí nový autobus na stlačený bioplyn na obsluhu místních částí. Podle Rovnera tento vůz nahradí minibusy, které už jsou poruchové a nestačí ani svou kapacitou.

Na stlačený bioplyn už jezdí polovina autobusů městského podniku. "Spotřeby se srovnaly na úroveň běžného plynu," uvedl. Cena bioplynu je teď podle něj nyní o třetinu nižší než za zemní plyn.

Jihlavskou MHD vloni využilo okolo 15,6 milionu lidí, podobně jako o rok dříve. Levnější cestování letos mají školní děti a studenti. Lidé starší 75 let jezdí nově zdarma, předtím ročně platili 365 korun. Některé změny tarifů vyvolala integrace jihlavské MHD s krajskou veřejnou dopravou, další úlevy plynuly z iniciativy města. V prvním letošním čtvrtletí kvůli tomu tržby z jízdného neklesly. "To znamená, pokud máme levnější jízdné, tak vozíme více lidí," řekl předseda představenstva.

Trolejbusy v Jihlavě jezdí od prosince 1948, kdy byla zrušená elektrická dráha s tramvají. Před 25 lety začal ve městě sloužit první nízkopodlažní trolejbus. Podnik nyní mimo jiné připravuje velký projekt na modernizaci a rozšíření sítě trolejbusových tratí s náklady okolo 160 milionů korun.

(čtk)

Ilustrační foto: Dopravní podnik města Jihlavy

spinner