Od ledna budou meziměstské spoje zajišťovat v Karlovarském kraji nové autobusy

Od ledna budou meziměstské spoje zajišťovat v Karlovarském kraji nové autobusy

24.12. - Od 1. ledna vyjedou na silnice v Karlovarském kraji nové autobusy meziměstské dopravy s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Jedna z největších změn v autobusové dopravě v kraji se připravovala několik let a definitivní smlouvy schválily orgány Karlovarského kraje a Karlových Varů na konci letošního roku. Nákup autobusů a předání zakázky na dopravní obslužnost formou takzvané vertikální spolupráce je v Česku výjimečný, řekl krajský zastupitel Jan Bureš, který má na starosti dopravu.

"Od 1. ledna vyjedou na linky a spoje v Karlovarském kraji úplně nové autobusy. Ty autobusy jsme si pořídili z dotace primárně kvůli šetření životního prostředí. Autobusy budou na stlačený zemní plyn. Většinu bude mít ve správě Dopravní podnik Karlovy Vary, kde rada kraje i rada města Karlovy Vary schválila smlouvu o takzvané vertikální spolupráci, to znamená, že byla zakázka zadána přímo tomuto dopravci," uvedl Jan Bureš.

Další tři malé oblasti budou zajišťovat malí místní dopravci, VV Autobusy, Cvinger Bus a Pechočiaková - Zepra. Jezdit budou v oblastech Bochova, Žlutic a Toužimi. I oni získali zakázku přímým zadáním.

Celková investice včetně příspěvku Karlovarského kraje představovala 1,3 miliardy korun. Dotaci ve výši 600 milionů korun kraj získal ještě za předchozího vedení. Autobusy patří Karlovarskému kraji a dopravci je budou mít v nájmu, ale Karlovarský kraj bude nájem v ceně za dopravní výkon kompenzovat. Úkolem dopravců je zajistit si řidiče a provozovat spoje podle požadavků na základní dopravní obslužnost kraje. I na získání a mzdy řidičů kraj v platbách přispěje, tyto náklady ale nemohou být použity na nic jiného než právě na nábor nebo mzdy zaměstnanců.

Po dohodách o ceně za dopravní výkon by měl Karlovarský kraj podle Jana Bureše proti současnému stavu ušetřit asi pět milionů korun ročně. Celkové výdaje na zajištění dopravní obslužnosti autobusy jsou v řádu zhruba 300 milionů korun bez započítání nájmů autobusů a jejich kompenzace.

Platby od kraje dopravcům se mohou ještě v budoucnu upravovat podle reálných tržeb na jednotlivých spojích. Aby byl systém kontrolovatelný, jsou v autobusech i kamery, které sledují přímo řidiče a jeho manipulaci s penězi za jízdenky. Bude se tak dát dohledat skutečná tržba za jízdné. V autobusech budou zároveň platit i všechny karty, které dosud platily na různých místech kraje, Karlovarská, Mariánskolázeňská, Františkolázeňská, Plzeňská i In Karta Českých drah.

(čtk)

Ilustrační foto: SOR Libchavy - SOR CNG 12,3

spinner