​Organizátoři dopravy chtějí po vládě snížení věku řidičů autobusů na 18 let

​Organizátoři dopravy chtějí po vládě snížení věku řidičů autobusů na 18 let

12.11. - Česká asociace organizátorů veřejné dopravy (ČAOVD), která sdružuje všechny objednavatele veřejné dopravy v České republice, bude apelovat na vládu, aby za určitých podmínek snížila věkovou hranici pro řízení autobusů z dnešních 21 na 18 let. Důvodem je dlouhodobý nedostatek řidičů a také některé podmínky, které podle asociace zbytečně odrazují především mladé lidi, aby vykonávali toto povolání. Sdělil to předseda asociace Aleš Stejskal. Ministerstvo dopravy se s návrhem seznamuje.

Nedostatek řidičů autobusů trápí podle Stejskala prakticky všechny dopravce v ČR a stává se problémem také na celoevropské úrovni. Důvodem je snižující se společenská prestiž povolání a také příliš striktní podmínky pro získání potřebného řidičského oprávnění a profesní způsobilosti. Průměrný věk řidičů autobusů se neustále zvyšuje a reálně hrozí, že po odchodu starších řidičů do důchodu bude nutné začít výrazněji omezovat provoz autobusových linek, uvedl Stejskal.

"S návrhem se nyní seznamujeme a připravujeme k němu své stanovisko. O tomto tématu se u nás diskutovalo už v minulosti a řeší se také v jiných evropských zemích. Například Německo nebo Švédsko umožňují řídit autobusy už od 18 let, ale pouze na linkách do 50 kilometrů. Debata se vede také na úrovni EU, ani zde však zatím není uzavřena," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta. Ke snížení věkové hranice přikročili i v Nizozemsku.

Podle Stejskala je potřeba umožnit mladým lidem za určitých podmínek usednout za volant autobusu již po absolvování střední školy. "To je totiž moment, kdy si spousta lidí hledá práci, ale řídit autobus ještě kvůli věku bohužel nemohou. A jakmile najdou mladí lidé pracovní uplatnění jinde, v pozdějším věku už je budeme lákat za volant jen velmi těžko, navíc za poměrně přísných podmínek a s vysokými vstupními náklady,“ dodal.

Snížení věkové hranice musí být podle ředitele společnosti ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy) Petra Tomčíka podmíněno například omezením řídit autobusy, které nebudou delší než 12 metrů, nebudou jezdit na linkách delších než 50 kilometrů nebo omezením počtu odpracovaných hodin. Pro mladé adepty by také měly být přísnější požadavky na vstupní psychotesty nebo na počáteční odborné školení. Záměr je vytvořit obdobné podmínky, které platí u řidičů nákladních vozidel v rámci odstupňovaných kritérií a možnosti získat řidičské oprávnění již od 18 let. Tato snaha odráží aktuální iniciativu ministerstva dopravy za určitých podmínek snížit minimální věk pro získání řidičského oprávnění skupiny B.

Vedle možnosti snížení věkové hranice jsou dalšími nástroji pro získání nových řidičů podle Stejskala uvolnění vízové politiky, zrychlení a zjednodušení všech procesů pro možnost náboru zahraničních pracovníků, lepší motivace stávajících řidičů jednotlivými dopravci a také zlepšování pracovních podmínek nejen díky nové moderní technice, ale i třeba zkvalitňováním zázemí řidičů na konečných zastávkách nebo optimalizací jízdních řádů. S možností snížení věkové hranice souvisí i dlouhodobá vize vzniku speciálního učebního oboru na středních školách, který by přímo vychovával řidiče.

(čtk)

Foto: LAN

spinner