9. října 2024, čtk
10.10. - Firma SOR Libchavy, která vyrábí autobusy a trolejbusy, skončila loni s rekordní ztrátou 260 milionů korun. Rok předtím měla ztrátu 111 milionů korun. Tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb se přitom meziročně zvýšily o jedno procento na 3,025 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy zveřejněné ve Sbírce listin. Společnost loni prodala 504 autobusů, což bylo nejméně za posledních šest let. Klesá podíl prodejů na tuzemském trhu, je méně než poloviční.
Provozní hospodářský výsledek loni činil minus 131 milionů korun, rok předtím minus 37 milionů korun. Finanční výsledek hospodaření dosáhl minus 88 milionů korun, v roce 2022 byl minus 92 milionů korun. "Rok 2023 zaznamenal jednoznačně nejhorší provozní výsledek v historii. Výsledek hospodaření po zdanění zaznamenal ztrátu 260 milionů korun, významnou měrou z důvodu finančního výsledku hospodaření v úrovni ztráty 88 milionů korun," uvedli jednatelé společnosti.
V roce 2023 společnost prodala 502 autobusů z výroby a další dva zkušební. Výsledky jsou o 2,5 procenta nižší než rok předtím, kdy firma prodala 515 vozidel, a o 12 procent horší ve srovnání s rokem 2021 s prodejem 569 vozů.
Hlavními zákazníky byly společnosti provozující veřejnou hromadnou a komerční dopravu v Česku a na Slovensku. V ČR výrobce loni prodal 249 autobusů, na Slovensku 176. Slovenský trh se stal po českém druhým nejvýznamnějším. Do Německa směřovalo 34 autobusů, do Bulharska 30, do Estonska sedm, do Rumunska šest a dva do Polska.
Podíl tržeb z prodeje autobusů se postupně mění a velký význam nabývá export, zvláště na Slovensko. "Zatímco v roce 2020 činil tuzemský podíl prodejů 83 procent, v roce 2021 pak 42 procent, a v letech 2022 a 2023 asi 50 procent," uvedlo vedení firmy. V Česku společnost loni dodala 61 autobusů pro Karlovarský kraj, 35 pro Dopravní podnik Praha, 145 skupině Arriva CZ a SK a 50 trolejbusů pro Škoda Electric.
Společnost vyrábí hlavně vozidla s dieselovým motorem, loni jich prodala 312. Kromě toho dodala zákazníkům minulý rok také 56 vozů využívající jako palivo CNG, tedy stlačený zemní plyn, nebo 23 elektrobusů. Trolejbusy se 103 vozy tvořily pětinu prodejů.
Na konci loňského roku ve společnosti pracovalo 689 kmenových zaměstnanců, o 24 méně než rok předtím. Téměř čtvrtinu z nich tvořili technicko-hospodářští pracovníci.
Stoprocentním vlastníkem společnosti je prostřednictvím firmy Bauliga společnost EP Industries (EPI). SOR v minulosti vyráběl zemědělské stroje. V roce 1991 firmu koupili bývalí zaměstnanci Karosy a o dva roky později podnik vyrobil první prototyp autobusu.
(čtk)
Ilustrační foto: LAN