20. května 2020, čtk
20.5. - Tuzemští železniční a autobusoví dopravci hledají během koronavirové krize úspory, snižují proto některé náklady. Chtějí tak alespoň částečně pokrýt stamilionové ztráty z krize. Vedle redukce spojů jde například o mzdové úspory či snižování administrativy. Dopravci také šetří na pojištění strojů, například Leo Express pojistné vlaků změnil. Celkově tím dopravci ušetří jednotky maximálně nižší desítky milionů. Vyplývá to z informací dopravců.
Dopravci během krize zrušili většinu svých spojů. Důvodem byl především obří úbytek cestujících, jichž jezdila asi desetina původního počtu. Propad tržeb z jízdného tak vedl k vysokým ztrátám všech dopravních společností. České dráhy počítají se snížením příjmů až o 2,5 miliardy Kč. Stamilionové škody hlásí i Arriva a Leo Express, velký propad tržeb lze očekávat i u RegioJetu, který však zatím škody nevyčíslil.
Dopravci se nyní snaží alespoň částečně pokrýt ztráty snížením svých nákladů. Jedním z hlavních úsporných kroků bylo snížení mzdových nákladů. České dráhy odeslaly část zaměstnanců, pro které neměly aktuální využití, tzv. na překážky, tedy pracovní volno. Zaměstnanci tak pobírali během volna mzdy zkrácené o 30 procent, od května o 20 procent. O pětinu má dočasně snížené mzdy například i management Arrivy.
Další častým krokem ke snížení nákladů bylo omezování administrativy, dopravci také šetřili na pojistném svých strojů. Například Leo Express si sjednal nové pojištění svých vlaků, čímž snížil tyto náklady o polovinu. Podle mluvčího Emila Sedlaříka tím společnost ušetří několik milionů korun ročně. V případě rozšíření vozového parku bude úspora ještě vyšší. Za platby na pojištění autobusů ušetřila i Arriva, která nevyužitá vozidla dočasně odstavila.
Dopravci zároveň doufají v pomoc ze strany státu. Dosud se zapojili například do programů Antivirus, ze kterých čerpají příspěvky na mzdy zaměstnanců. Vedle toho oslovili stát s dalšími alternativami možné pomoci. Jde například o dotace na kolejová vozidla nebo přímé kompenzace dopravcům na tzv. vlakokilometr. Další z návrhů počítal také s vypsáním veřejné soutěže pro všechny dopravce na provoz tuzemské nejvytíženější trati mezi Prahou a Ostravou, tak jako to udělala vláda v Rakousku.
V současnosti se pomalu zvyšuje poptávka cestujících, aktuálně je na přibližně 30 až 40 procentech původního stavu. Dopravci proto postupně obnovují své zrušené linky. Provoz by se do plného rozsahu měl vrátit během června.
(čtk)
Foto: ČD