17. července 2023, čtk
17.7. - Firmě GW Train Regio, která provozuje regionální osobní železniční dopravu, stouply loni tržby i zisk. Čistý obrat navýšila meziročně o pět procent na 486,1 milionu korun a zisk po zdanění firmě vzrostl o 29 procent na 9,6 milionu. Firma loni přepravila 1,69 milionu cestujících. Vyplývá to z výroční zprávy firmy, která patří do skupiny GW Jihotrans. Na takzvaných šumavských lokálkách testuje čtyři modernizované vlaky Stadler RS1, řekl generální ředitel GW Jihotrans Robert Krigar.
"Loni jsme asi jako jedna z mála železničních společností sahali k deseti milionům zisku. Vlaky nám jely, samozřejmě nám k tomu pomohly jak dotace, tak cestující. Meziroční nárůst byl o 300 000 cestujících. Částečně je to dáno tím, že se lidé vrací do vlaků, a částečně tím, že jsme otevřeli nějaké nové trasy," uvedl ředitel.
Firma koupila před časem osm modernizovaných vlaků RS1 švýcarského výrobce Stadler. Zaplatila za ně kolem 400 milionů korun, včetně nutných provozních úprav. Čtyři vlaky teď testuje na šumavských lokálkách. Od prosince bude jezdit osm těchto vlaků v Pošumaví na Plzeňsku. Další vlaky Stadler RS1 chce společnost ještě letos koupit. Motorové vozy Stadler RS1 jezdily předtím, než je firma koupila, na lokálních tratích kolem Bodamského jezera na území Německa, Švýcarska a Rakouska. Jsou staré asi 20 let.
Firma provozuje regionální osobní železniční dopravu v Jihočeském, Karlovarském, Královéhradeckém, Moravskoslezském a Ústeckém kraji a také rychlíkovou linku R25 Plzeň – Most. Od konce roku 2023 bude zajišťovat i osobní dopravu v Pošumaví v Plzeňském kraji. Společnost zaměstnává zhruba 270 lidí, z toho asi 180 strojvůdců.
Dopravu na šumavských lokálkách provozuje od prosince 2017. Jsou to tratě České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Nové Údolí a Strakonice - Volary. Předtím tam zajišťovaly dopravu České dráhy (ČD). Jihočeský kraj zaplatí za služby GW Train Regio za 15 let 2,25 miliardy korun. Roční objem kilometrů je 1,3 milionu. Ve srovnání s ČD kraj podle svého staršího vyjádření ušetří 300 milionů. GW Train tam nyní jezdí se 24 vlaky.
Do skupiny GW Jihotrans patří vedle GW Train Regio i řada autobusových společností, Auta Borek či Tachoservis. Pod Jihotrans spadají i čerpací stanice. Skupina má asi 900 zaměstnanců, 260 nákladních aut, asi 150 autobusů a 45 motorových vlakových jednotek. V roce 2021 měla skupina konsolidovaný obrat 2,98 miliardy korun a konsolidovaný zisk po zdanění 140 milionů.
Foto: GW Train Regio - vlaková jednotka Stadler RegioShuttle RS1