Liberecký kraj usiluje o rychlé železniční spojení na Prahu

Liberecký kraj usiluje o rychlé železniční spojení na Prahu

9.2. - Liberecký kraj usiluje o rychlé železniční spojení z Liberce do Prahy. Přímé rychlíky ministerstvo dopravy už léta neobjednává. Liberecký kraj chce mít přímé vlakové spojení do hlavního města stejně jako ostatní kraje, v jízdním řádu dokonce našel prostor pro dva takové spoje. O jejich zajištění s ministerstvem už více než rok vyjednává. Zatím neúspěšně, řekl novinářům náměstek hejtmana Marek Pieter.

„Přímé rychlíky z Prahy do Liberce už nejezdí dobrých 15 let. V současné době objednává ministerstvo jen rychlíky z Prahy do Tanvaldu a z Pardubic na Liberec, cestující tak musí v Turnově přestoupit,“ řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která zajišťuje veřejnou dopravu v Libereckém kraji. Cesta vlakem z Liberce do hlavního města trvá proto v současné době až 2,5 hodiny a nemůže konkurovat rychlosti autobusu. Ten jede po čtyřproudé dálnici a cestující se do centra hlavního města dostane zhruba za polovinu času. Spoje, pro které našel Liberecký kraj prostor v jízdním řádu, by podle Marka Pietera měly cestu zvládnout zhruba za dvě hodiny a pět minut.

Železniční trať z Liberce na Prahu byla vybudována ve druhé polovině 19. století a od té doby nebyla výrazněji modernizována. Výraznější zkrácení jízdních dob přinese jen modernizace trati a dostavba několika úseků, což by podle Pavla Blažka umožnilo zvýšit rychlost vlaků z 80 na 160 kilometrů v hodině. Cesta z Liberce do Prahy by se díky tomu mohla zkrátit zhruba o hodinu. O úpravách trati z Liberce na Prahu se hovoří už léta. V roce 2003 se předpokládalo, že rychleji budou vlaky jezdit už v roce 2010. Přednost ale dostaly jiné železniční tratě v Česku.

Vedle projektu modernizace trati se zároveň zpracovává studie rychlostního koridoru, po němž by vlaky mohly jezdit rychlostí 250 až 300 kilometrů v hodině. Cesta z Prahy do Liberce by se tím zkrátila na pouhých 30 minut. „Tam jsou ale dvě varianty, jedna by vedla do Polska přes Liberec, druhá přes Hradec Králové,“ vysvětlil Marek Pieter. Liberecký kraj usiluje o to, aby zvítězila varianta přes Liberec. „Měla by být levnější, obslouží víc lidí a zájem o ni má i polská strana. Je totiž součástí koridoru Praha - Vratislav,“ dodal hejtmanův náměstek.

(čtk)

spinner