11. června 2024, Milan Frydryšek
Skupina České dráhy dosáhla loni mimořádně příznivých výsledů a podíl na tom měly všechny společnosti skupiny. O podrobnosti a o přiblížení aktuální situace a plánů do budoucna jsme požádali předsedu představenstva a generálního ředitele ČD Michala Krapince.
Skupina ČD dosáhla loni konsolidovaného hospodářského výsledku před zdaněním ve výši 3,8 miliardy Kč a hospodaření se meziročně zlepšilo o 3,4 miliardy korun. Můžete tyto výsledky přiblížit?
Loňský rok byl pro České dráhy mimořádný. Hospodaření Skupiny ČD se vyšplhalo na historické maximum a dosáhli jsme téměř čtyřmiliardového zisku. Navázali jsme tak na pozitivní trend nastartovaný v roce 2022. Na výsledku se podílely všechny společnosti ve Skupině a co je velmi potěšující, po třech letech se dostal do zisku také segment osobní dopravy. To je důkaz toho, že se vyplácí nepolevovat v investicích do modernizace vozidlového parku, do služeb a také efektivní komunikace. Právě jejím prostřednictvím se informace o všech novinkách a výhodách, které cestování vlakem nabízí, dozví široká veřejnost. I z průzkumů mezi cestujícími víme, že právě moderní a pohodlné vlaky jsou tím, co lidi do vlaků přitáhne.
Svůj podíl na tom měla tentokrát i osobní doprava, která dosáhla rekordních výsledků. Očekáváte letos v tomto segmentu další nárůst?
Do našich vlaků jsme v roce 2023 přilákali více než 164 milionů cestujících, to je o 7 milionů více než v roce přechozím. Snažíme se dělat maximum pro to, aby měl tento trend i nadále vzrůstající tendenci. Neustále investujeme do modernizace vozidlového parku i do zlepšování služeb. Cestování vlakem je pohodlné, rychlé a ekologické. Revoluční obměnu zažívá regionální doprava, kdy do téměř všech regionů v republice přicházejí nové vlaky, ať už to jsou elektrické jednotky RegioPanter nebo motorové jednotky RegioFox. Jejich společným znakem je bezbariérovost, klimatizace, palubní Wi-Fi síť, elektrické zásuvky, USB a dnes už také možnost nabíjet elektrické invalidní vozíky nebo elektrokola. Stále více krajů se již zajímá také o alternativní pohony. První bateriové vlaky začnou jezdit už na konci roku v Moravskoslezském kraji. A dodavatele dalších patnácti bateriových jednotek pro severní Moravu aktuálně soutěžíme. Nebráníme se ani pořizování motorových vozů „z druhé ruky“. V některých případech je to ekonomicky nejvýhodnější řešení. Řeč je konkrétně o jednovozových motorácích typu RegioShuttle, u nás známých jako RegioSpidery. V dálkové dopravě bude letošní největší novinkou nasazení prvních souprav ComfortJet. Nejdříve se s nimi svezou cestující na lince mezi Prahou a Ostravou, poté začnou obsluhovat mezinárodní trasy. Během roku budeme pokračovat také v přebírání 22 lokomotiv Siemens Vectron od leasingové společnosti RSL.
Jaké výsledky očekáváte letos v dalších segmentech, především v nákladní dopravě?
ČD Cargu se daří především v expanzi na zahraniční trhy, na kterých výkony nákladního dopravce rostou o desítky procent. Vedle České republiky působí společnost už v šesti zemích Evropy – Rakousku, Německu, Polsku, Slovensku, Maďarsku a Chorvatsku. A v plánu je další teritoriální rozšíření. Už více než 60 procent všech přeprav, které ČD Cargo zajišťuje, je mezinárodních. Naproti tomu domácí objemy přepraveného zboží klesají. Důvodem je především skokový pokles přeprav fosilních paliv do elektráren a tepláren. I přes to, jak byl loňský rok pro železniční dopravce v Evropě složitý, tak ČD Cargo skončilo v zisku 733 milionů korun, což je meziročně o 423 milionů více. Tím, že se struktura zboží přepravovaného po železnici postupně začíná měnit, zaměřuje se firma na produkty, které by absenci přeprav energetického uhlí mohly nahradit, například jde o biomasu, tuhá alternativní paliva nebo průmyslové odpady. V tom vidíme budoucnost. A ČD Cargo tyto změny zvládne.
V osobní dopravě mimo jiné roste i počet cestujících v mezistátní přepravě. Počítáte s nárůstem i letos a v příštím roce?
V mezinárodní dopravě jsme zaznamenali velmi pozitivní vývoj a věřím, že tomu tak bude i letos. Pro cesty do zahraničí nabídneme nová spojení. Podařilo se nám získat smlouvu na provoz mezinárodní expresní linky Ex32, která pojede na trase Praha – Pardubice – Lichkov – Vratislav – Gdyně, v provozu bude už od letošního prosince. Velkou novinkou na dálkových linkách bude nasazení souprav ComfortJet.
První vlaky vyjedou během letních měsíců a nejdříve budou jezdit vnitrostátně, v dalších letech pak vyrazí na nejvýznamnější mezinárodní linky do Německa, Rakouska, Maďarska nebo Dánska. Soupravy ComfortJet jsou vybavené nejmodernějšími prvky na současném evropském železničním trhu a ať už cestující míří za prací nebo zábavou, nabídnou jim při cestování nejvyšší možný komfort. Unikátní jsou například okna, která umožní snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy nebo tlakotěsnost, která odbourává nepříjemné tlakové rázy při míjení vlaků.
Další nárůst výkonů může být také limitován počtem kvalifikovaných zaměstnanců? Daří se vám zajišťovat v potřebné míře obměnu, respektive nábor nových pracovníků?
Bez zaměstnanců s potřebnou kvalifikací by to nešlo. Zároveň s masivní obměnou vozidlového parku přicházejí i nové nároky na naše zaměstnance v oblasti servisu a opravárenství. Hledáme například šikovné mechaniky elektronických zařízení, mechaniky kolejových vozidel nebo zámečníky, a to napříč celou republikou. Průběžně nabíráme také strojvedoucí. Tady bych poznamenal, že stále větší zájem o tuto práci mají i ženy a aktuálně jich u Českých drah a ČD Cargo jezdí několik desítek. Snažíme se už během studia získávat mladé lidi, kterým nabízíme stipendijní program ČéDés. Dlouhodobě spolupracujeme s celou řadou technických středních škol a učilišť. Využíváme i netradiční formy náboru, např. loni naši personalisté oslovovali potenciální zájemce o práci přímo ve vybraných vlacích.
Jak se na hospodaření podílí ČD - Telematika, která začíná mít i výrazný přesah mimo oblast železnice?
ČD – Telematika loni dosáhla historicky rekordních tržeb 2,8 miliardy korun, co je meziroční nárůst o téměř 20 procent. Zásluhu na tom mají především zakázky v oblasti instalací mobilní části evropského vlakového zabezpečovače ETCS pro České dráhy a ČD Cargo. Další oblastí je pak výstavba, servis a údržba telekomunikačních infrastruktur, ale i kybernetická bezpečnost. Právě tuto oblast v loňském roce ČD – Telematika zásadním způsobem rozšířila s cílem výrazně posílit ochranu zákazníků před neustále narůstajícími kybernetickými hrozbami.
Loni jste dosáhli nejen skvělých výsledků, ale také jste masivně investovali do vozidlového parku. Letos počítáte s dodávkou více než stovky jednotek a lokomotiv. Chcete v tomto tempu pokračovat i v příštím roce, nebo váš vozidlový park již začíná být dostatečně modernizován a dojde ke zpomalení obnovy?
Letos na koleje nasadíme téměř 140 nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv. Pokud bychom u všech nových vozidel počítali každý vůz nebo článek jednotky samostatně, dojdeme k číslu 440 jednotlivých vozidel. A přepočteno na jednotlivé sedačky jde v součtu o více než 22 tisíc míst v nových moderních vlacích. V příštích dvou letech ještě budou pokračovat dodávky vozů a kompletace ComfortJetů, dodávky motorových jednotek RegioFox a padesáti lokomotiv Vectron pro rychlost 230 km/h. Tím však modernizace vozidlového parku Českých drah nekončí. Jak bude pokračovat, ale do značné míry záleží na přáních a požadavcích objednatelů dopravy, ať je to ministerstvo dopravy nebo jednotlivé kraje. Aktuálně vybíráme např. dodavatele 15 duálních elektro-bateriových vlaků pro Moravskoslezský kraj, tam už jsme se zavázali vlaky modernizovat. Velkou zakázku na dopravní obslužnost na páteřních elektrifikovaných tratích chystá Praha a Středočeský kraj a v jejím rámci lze očekávat také požadavek na výměnu velkého množství jednotek CityElefant za modernější a kapacitnější vlaky. Už nyní si troufnu říci, že obnova parku elektrických jednotek PID bude největší investice do obnovy vlaků od vzniku samostatné České republiky.
Jak jste připraveni na spuštění výhradního provozu s ETCS v příštím roce?
Na prvních úsecích začne platit povinný provoz pod dohledem evropského zabezpečovače ETCS už prvního ledna příštího roku. Postupně pak dojde k jeho rozšíření i na další tratě. Musíme proto disponovat dostatkem vozidel jak v dálkové, tak regionální dopravě. Nová vozidla mají ETCS zabudované už z výroby, do stávajících vozidel jej postupně instalujeme. Takzvaný retrofit se týká dálkových i regionálních vlaků, ať už jde o Pendolina, RegioSpidery nebo CityElefanty. Plánujeme, že do konce roku budeme mít v naší flotile zhruba 450 vozidel se zapnutou palubní částí ETCS, což pokryje provozní potřebu na tratích s povinností ETCS.
Milan Frydryšek
Foto: České dráhy